Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Amerykańskie porty na wschodnim wybrzeżu nie staną

Międzynarodowe Stowarzyszenie Marynarzy Portowych (ILA), reprezentujące pracowników w portach wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej oraz United States Maritime Alliance (USMX), jako przedstawiciel pracodawców, zawarły umowę określającą warunki nowego, sześcioletniego kontraktu o świadczenie pracy. Uzgodniono ją na sześć dni przed wygaśnięciem – przedłużonego w październiku ub.r. – terminu. 

fot. Ken Lund Wikimedia Commons

Nazywana jest ona „umową wstępną”, ponieważ nadal trwają rozmowy w sprawie doprecyzowana warunki automatyzacji portów, a co było głównym powodem trzydniowego strajku związkowców z ILA w październiku i odroczenia finalizacji kontraktu.

Tym niemniej odsunięto groźbę przestoju i chaosu w łańcuchach dostaw, nie tylko w skali Ameryki Północnej. Podejmując działania asekuracyjne, spedytorzy amerykańscy od grudnia zwiększyli import towarów, co wywindowało stawki frachtu. Zarazem kilka stałych linii kontenerowych już wprowadziło dodatkowe opłaty za zakłócenia w portach i przestoje (D&D). W mediach podkreśla się rolę nowego prezydenta Donalda Trumpa w doprowadzeniu do kompromisu.

Warunki podstawowe

„Z przyjemnością informujemy, że ILA i USMX osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie nowego sześcioletniego kontraktu ILA-USMX Master Contract, z zastrzeżeniem ratyfikacji, zapobiegając w ten sposób wszelkim przestojom w pracy od 15 stycznia 2025 roku” – napisano we wspólnym oświadczeniu. Strony uzgodniły już w końcu września, że w ciągu sześciu lat (licząc od października 2024 r.) płace wzrosną o 62 proc. Wówczas część płacowa umowy została jednak uzależniona od osiągnięcia przez strony porozumienia w innych nierozstrzygniętych kwestiach, w szczególności zakresu automatyzacji i półautomatu i ich konsekwencji.

Porozumienie obejmuje około 25 000 pracowników związkowych zajmujących się obsługą kontenerów w 14 portach i morskich centrach towarowych od Teksasu po Boston. Pracownicy zajmujący się obsługą przeładunków typu roll on-roll-off, która również została wyłączona podczas październikowego przestoju w pracy, nie są objęci nową umową. Nowa umowa chroni obecne miejsca pracy ILA i „ustanawia ramy wdrażania technologii, które stworzą więcej miejsc pracy, jednocześnie modernizując porty”.

Dlaczego umowa nie ostateczna? 

Obecne porozumienie musi jeszcze zostać ratyfikowane przez pełny skład Komitetu Wykonawczego ILA i członków USMX. Ale nie tylko dlatego nazywa się ją „umową wstępną”. Związkowcy i pracodawcy zgodnie oświadczyli, że nie ujawnią jej szczegółów w oczekiwaniu na jej ratyfikację. Te szczegóły obejmują uściślenie konsekwencji planowanej automatyzacji portów wschodniego wybrzeża (na zachodnim jest realizowane).

Po tajnych rozmowach między ILA a USMX w niedzielę sieć telewizji CNBC poinformowało, że głównym tematem są gwarancje stałego zatrudnienia w przypadku, gdy właściciele terminali wprowadzą „półautomatyzację” w portach. A źródło „zaznajomione z umową” powiedziało FreightWaves, że operatorzy terminali i przewoźnicy oceaniczni uzyskują szersze prawa do wprowadzania półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynach i innych technologii, podczas gdy związek otrzymuje gwarancje nowych miejsc pracy związanych konkretnie z każdym elementem wyposażenia. Przy tej okazji przypomina, że praca związana z obsługą dźwigów należy do najlepiej płatnych wśród pracowników portowych. 

Trump przechylił szalę?

W oświadczeniu opublikowanym w mediach społecznościowych prezydent ILA Harold Daggett napisał, że zawarcie nowego kontraktu było możliwe dzięki wsparciu, jaki związkowcom udzielił Donald Trump, szczególnie w sprawie ochrony miejsc pracy. Według Daggeta, już spotkanie z prezydentem elektem 12 grudnia ubr. było „głównym powodem, dla którego ILA była w stanie uzyskać ochronę przed automatyzacją dla swoich 85 000 członków i wynegocjować wstępną umowę o partnerstwie”.

Patrz: Automatyzacja portów – opcja, czy wyrok?

Niektóre media amerykańskie przypominają, że w grudniu Trump tak wypowiedział się w portalu Truth Social w imieniu ILA w kluczowej, spornej sprawie: „Studiowałem automatyzację i wiem o niej prawie wszystko. Ilość zaoszczędzonych pieniędzy jest daleka od cierpienia, bólu i krzywdy, jakie wyrządza amerykańskim pracownikom, w tym przypadku naszym pracownikom portowym.”

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close