Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Krajom członkowskim grozi utrata funduszy unijnych na kolej

Krajom członkowskim grozi utrata pieniędzy z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RFF), które przewidziano na inwestycje kolejowe — alarmuje Stowarzyszenie Europejskiego Przemysłu dostawców Kolejowych UNIFE. Wśród krajów, które mogą nie wykorzystać funduszy unijnych jest Polska. 

fot. Pixabay

W ramach instrumentu RFF zaoferowano 650 mld euro w formie dotacji lub niskooprocentowanych pożyczek, na sfinansowanie różnych inwestycji, które miały wspomóc unijną gospodarkę po pandemii covid-2019. Jednym z priorytetów tego programu jest zrównoważona mobilność. Z krajowych programów odbudowy finansowane są inwestycje w cyfryzację, modernizację infrastruktury, czy budowę lub rozbudowę terminali towarowych. Z puli 87 mld euro jaka została przewidziana na inwestycje w mobilność połowa dotyczy transportu kolejowego. 

Część państw członkowskich zdołała wykorzystać zaoferowane dofinansowanie. Np. Włochy wydały 29 mld euro na modernizację kolei. Również Hiszpania, Rumunia i Francja sfinansowały z RFF inwestycje w cyfryzację i infrastrukturę kolejową. 

Nierealistyczny termin

Wiele Państw członkowskich może jednak nie wykorzystać dostępnych funduszy. Problemem jest termin rozliczenia projektów określony na sierpień 2026. Czasu na realizację projektów jest zatem bardzo niewiele. UNIFE poinformowało Komisję Europejską o problemach z jakimi mierzy się kilka państw członkowskich z realizacją projektów kolejowych w ramach RFF. W związku z specyfiką branży kolejowej projekty mają długie cykle wdrażania, a zatem realizacja tzw. „kamieni milowych” w przewidzianym krótkim czasie okazała się sporym problemem. 

— Wiele państw członkowskich UE ma obawy dotyczące budżetu i chcemy nalegać na konieczność nie przegapienia tej historycznej okazji do zainwestowania w kolej. Dzięki RRF Komisja Europejska zamierza przekształcić kryzys w okazję pokoleniową do zwiększenia europejskiej mobilności i innowacji. Kilka z tych funduszy mogłoby zostać przeznaczonych na tworzenie miejsc pracy w ramach projektów kolejowych „gotowych do realizacji”, odnawianie flot, zwiększanie wdrażania ERTMS, poprawę i ekologizację mobilności miejskiej oraz postęp w realizacji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) — zaapelował Enno Wiebe, dyrektor generalny UNIFE. 

Polskie problemy z KPO

Jednym z krajów, który jest najbardziej narażony na utratę środków z RFF jest Polska. W związku z opóźnieniem zatwierdzenia Krajowego Programu Odbudowy, czas na realizację projektów unijnych został znacznie skrócony. Jest to szczególnie dużym problemem w przypadku projektów obejmujących prace budowlane, gdzie ryzyko przekroczenia harmonogramów inwestycji z powodu wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności jest wysokie. Problem ten dotyczy m.in. programu intermodalnego KPO, na co zwracali eksperci w ubr.

Czytaj też: Ministerstwo infrastruktury przeprowadziło rewizję kolejowych projektów KPO

W kolejnym budżecie Unii Europejskiej metodologia stosowana w Instrumencie na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności będzie stosowana w różnych programach finansowania UE. Oznacza to, zdaniem UNIFE, że trzeba będzie zapewnić odpowiednie ramy czasowe, aby możliwe było realizowane skomplikowanych projektów kolejowych ze wsparciem z funduszy UE. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close