Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża intermodalna może nie wykorzystać środków z KPO. Eksperci apelują o zmiany w konkursie

Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu wysłało do ministra infrastruktury list, w którym zwróciło uwagę na problemy jakie wiążą się z podziałem środków z KPO na projekty intermodalne i harmonogramem trwającego obecnie konkursu na dofinansowanie projektów intermodalnych. Zdaniem stowarzyszenia istnieje duże ryzyko, że Polska nie wykorzysta dostępnej puli pieniędzy na ten cel, jeśli nie zostaną mienione zasady tego konkursu. 

fot. Pixabay

W ramach Krajowego Programu Odbudowy na wsparcie inwestycji w zakresie transportu intermodalnego zarezerwowano 781,6 mln zł. Jak wskazuje SET firmy z branży transportu kombinowanego już w 2021 r. rozpoczęły przygotowania do wzięcia udziału w konkursie na dofinansowanie projektów, który spodziewano się, że zostanie ogłoszony w 2022 r. Niestety z powodu opóźnienia zatwierdzenia polskiego KPO przez Komisję Europejską, Centrum Unijnych Projektów Transportowych dopiero w marcu 2023 ogłosiło wstępną kwalifikację projektów, a właściwy konkurs ogłoszono 16 maja br. 9 lipca CUPT ogłosił zmianę daty składania wniosków o dofinansowanie na 31 sierpnia, a zgodnie z harmonogramem podpisanie umów o dofinansowanie zaplanowano na przełom kwietnia i maja 2025 r. 

Czytaj też: Nabór wniosków w programie intermodalnym KPO został przedłużony

Ponieważ termin realizacji i rozliczenia tych projektów ustalono na 30 czerwca 2026 r. oznacza to, że na realizację projektów pozostanie jedynie 12 miesięcy. W tak krótkim terminie nie jest możliwa realizacja dużych projektów budowlanych takich jak budowa, czy modernizacja terminali, a zakup taboru czy urządzeń wiąże się z ryzykiem opóźnienia dostaw.

Wątpliwy podział funduszy

Stowarzyszenie zwraca tez uwagę na problematyczny podział funduszy w konkursie. Dostępne środki ograniczono do 5 terminali i 200 jednostek taboru. Zakup takiej liczby standardowych wagonów intermodalnych do koszt 90 mln zł, a dofinansowanie wynieść może 45 mln zł to jest zaledwie 5,8% środków. Pozostała część, funduszy która ma być przeznaczona na projekty budowlane może nie zostać wykorzystana z powodu nierealistycznego terminu realizacji i rozliczenia projektów. 

— Operatorzy terminali intermodalnych, również nie wykorzystają dostępnej puli środków, co wynika z faktu, że w tak krótkim czasie nie są w stanie wykonać budowy nowych lub przebudowy istniejących terminali z uwagi na przepisy prawa budowlanego oraz kwestie związane z pozyskiwaniem decyzji środowiskowych dla tego typu inwestycji, a zakres ich inwestycji ograniczy się do zakupu urządzeń przeładunkowych, urządzeń do obsługi terminali oraz systemów informatycznych — czytamy w piśmie do ministra infrastruktury.

Stowarzyszenie apeluje o zmianę wskaźników w konkursie aby liczbę 200 sztuk jednostek taborowych określono jako wartość minimalną, co pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie środków. Zaapelowano też o podjęcie rozmów z Komisją Europejską na temat ewentualnego wydłużenia terminu realizacji i rozliczenia projektów oraz o zmianę harmonogramu konkursu, aby umowy z wykonawcami zawarto na przełomie stycznia i lutego 2025 r. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close