KE proponuje nowe cła na nawozy z Rosji i Białorusi
Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie ceł na produkty rolne i nawozy z Rosji i Białorusi. To reakcja na apel, który w ubr. wystosowały władze Polski i państw bałtyckich.

Nowe cła mają objąć ok. 15% produktów rolnych, które UE importuje z Rosji i Białorusi, a także nawozy azotowe. KE chce zmniejszyć zależność od tych krajów a jednocześnie stworzyć impuls do rozwoju produkcji rodzimej, która ucierpiała z powodu kryzysu energetycznego. Dotyczy to szczególnie produkcji nawozów, które są kluczowe dla europejskiego rolnictwa. Ten sektor mocno ucierpiał z powodu wzrostu cen gazu i energii w Europie po wprowadzeniu przez Unię sankcji gospodarczych przeciw Rosji.
KE chce zapewnić bezpieczeństwo dostaw nawozów dla rolnictwa poprzez rozwój produkcji w Europie. Równocześnie przewóz nawozów z Rosji i Białorusi do innych krajów przez terytorium UE ma być dalej możliwy, aby zapewnić dostęp do tych produktów dla krajów rozwijających się. Transport nawozów białoruskich i rosyjskich jest istotnym segmentem działalności niektórych przewoźników kolejowych w krajach bałtyckich, a także w Polsce.
Rośnie import
Import nawozów z Rosji i Białorusi do Polski wzrósł znacząco w ostatnich latach. W 2024 r. sprowadzono z tych krajów nawozy o wartości 1,3 mld zł. Ilość nawozów przywiezionych do naszego kraju z Rosji i Białorusi w ubr. była o 140% wyższa niż w 2023 r. Rosnący import zagraża producentom krajowym, dlatego Polska, Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się pod koniec ubr. do KE o wprowadzenie cła, co Bruksela poparła. Aby nowe cła zostały wprowadzone w UE na propozycję Komisji zgodzić musi się Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej.
— Taryfy te są starannie skalibrowane, aby służyć wielu celom. Naszym celem jest dalsze osłabianie rosyjskiej gospodarki wojennej, przy jednoczesnym zmniejszaniu zależności od UE, wspieraniu naszego przemysłu i zachowaniu globalnego bezpieczeństwa żywnościowego. Podejmiemy wszelkie niezbędne kroki, aby chronić nasz przemysł nawozowy i rolników — skomentował decyzję KE Maroš Šefčovič, Komisarz ds. Handlu, Bezpieczeństwa Gospodarczego; Stosunków Międzyinstytucjonalnych i Przejrzystości.
Czytaj także: LTG Cargo restrukturyzuje działalność po sankcjach przeciw Białorusi