Partnerzy portalu

LTG Cargo restrukturyzuje działalność po sankcjach przeciw Białorusi

Z powodu sankcji nałożonych przez UE i USA na Białoruś litewski narodowy przewoźnik towarowy LTG Cargo przestał transportować białoruskie nawozy, a jego ukraińska spółka zależna rozpatruje alternatywne trasy dla połączeń między Litwą a Ukrainą. 

fot. LTG Cargo

Na początku lutego Koleje Litewskie wstrzymały transport nawozów produkowanych przez białoruskie zakłady chemiczne, co było reakcją na sankcje, jakie 8 grudnia 2021 r. nałożyły USA na firmę Belaruskali, która jest największym na świecie producentem i eksporterem potażu. Sankcje są reakcją na nielegalne zatrzymanie przez władze białoruskie samolotu z działaczem opozycyjnym na pokładzie co miało miejsce w maju 2021 r. 

Transport białoruskich nawozów stanowił znaczną część pracy przewozowej wykonywanej przez litewskiego przewoźnika towarowego LTG Cargo. 1 lutego 2022 r. Koleje Litewskie wypowiedziały długoterminowy kontrakt z Belaruskali. Skutkiem utraty jednego z głównych źródeł przychodu jest konieczność restrukturyzacji spółki LTG Cargo, która zapowiedziała zwolnienia grupowe. Do końca roku zatrudnienie w tej firmie ma być zredukowane o 300 etatów. To jednak nie jedyny problem z jakimi mierzy się obecnie litewski przewoźnik.

W reakcji na decyzję LTG Cargo, Białoruś wstrzymała ruch pociągów towarowych z litewskimi produktami eksportowymi. Białoruskie sankcje nie dotyczą co prawda pociągów ukraińskiej spółki zależnej Kolei Litewskich LTG Cargo Ukraine, które nadal mogą kursować między Litwą a Ukrainą przez Białoruś. Jednakże przypadku gdyby władze w Mińsku zdecydowały się na zablokowanie tego tranzytu, przedstawiciele LTG zapewniają, że będą organizować połączenia między Litwą a Ukrainą przez Polskę omijające Białoruś. 

— Klientom przewożącym ładunki pomiędzy Litwą a Ukrainą możemy zaoferować obsługę całej trasy zarówno na Ukrainie jak i na Litwie. Jeśli jest zapotrzebowanie na Ukrainie, możemy obsługiwać tranzyt ładunków klientów przez Białoruś i w razie potrzeby dążymy do zapewnienia możliwości tranzytu przez Polskę. Oznacza to, że klient chcący przewieźć ładunek nie będzie musiał wybierać trzech różnych partnerów w każdym z krajów. Jednocześnie będziemy dążyć do rozwijania możliwości transportu ładunków klientów przez Litwę i port morski w Kłajpedzie na inne rynki — skomentował Paulius Grubinskas, dyrektor ds. handlowych LTG Cargo Ukraine. 

W grudniu Litwini prowadzili rozmowy z Kolejami Tureckimi (TCDD)  ws. uruchomienia korytarza intermodalnego Turcja — Odessa — Kłajpeda, który ma przebiegać przez Białoruś i umożliwić połączenie z Skandynawią. Połączenie to ma być przedłużeniem obsługiwanego przez LTG serwisu Viking Train.

Czytaj też: Litwa i Turcja rozmawiają o korytarzu intermodalnym Bałtyk – Odessa

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close