Jakie zmiany w Baltic Hubie?
Uruchomienie przez francuską linię żeglugową CMA CGM nowej usługi dowozowej na Bałtyku umacnia rolę polskiego portu Gdańsk jako jednego z głównych węzłów przeładunkowych towarów w kontenerach w regionie. Pozycję tę wzmocni oddanie do użytku w drugiej połowie br. trzeciego pirsu, dzięki czemu zdolności przeładunkowe terminala Baltic Hub wzrosną o 1,5 mln TEU rocznie – do 4,5 mln TEU rocznie. Taka jest ocenia brytyjskiego portalu The Loadstar.

Nowe połączenie
CMA CGM poinformował, że 20 bm. uruchomił nową, cotygodniową usługę dowozową łączącą Gdańsk z portem Kotka (Finlandia) i Ryga (Łotwa) o nazwie Baltic Express (BLX). W ten sposób wykorzystuje „Gdańsk jako efektywny hub przeładunkowy łączący pętle oceaniczne CMA CGM z/ do Azji”. Baltic Express obsługuje kontenerowiec JSP Mistral (905 TEU), należący do holenderskiego przewoźnika BG Freight Line, a pływający pod banderą Antigua.
Czytaj też: CMA CGM uruchamia nowy serwis kontenerowy do Portu Gdańsk
Według CMA CGM, ma to być konkurencyjna oferta i zapewniać „wszechstronne rozwiązanie logistyczne, przenoszące działalność z transportu lądowego z użyciem ciężarówek do bardziej zrównoważonych i wydajnych morskich rozwiązań krótkodystansowych we wszystkich typach kontenerów”. JSP Mistral odbył już drugi rejs z Gdańska i 28 bm. zawinął do portu Kotka.
Połączenia po zmianach w sojuszach
Obecnie port Gdańsk obsługuje 15 połączeń liniowych, w tym pięć na trasie Azja-Europa-Azja. „Jest mało prawdopodobne, ten układ zmienił się istotnie w związku z przetasowaniem wśród sojuszy armatorów, co nastąpi za kilka dni. Jedną z nich będzie zawijanie do Gdańska Maerska, w nowym sojuszu Gemini, za pośrednictwem połączenia wahadłowego z Bremerhaven”, przypomina The Loadstar.
Natomiast MSC (do końca stycznia partner Maerska w sojuszu 2M) będzie nadal miał dwa połączenia do/z Gdańska z Azji i Europy Północnej: Swan i Albatross. Ponadto Ocean Alliance, w którym wiodącym przewoźnikiem jest CMA CGM, będzie nadal obsługiwał połączenia do/z Gdańska na trzech trasach Azja-Europa Północna.
Regionalna rola Baltic Hubu
Przekształcenie Baltic Hub w porcie Gdańsk w prawdziwy hub głębokowodny dla regionu Morza Bałtyckiego było jednym z niekwestionowanych sukcesów portowych ostatnich lat, podkreśla brytyjski portal. I przypomina, że w ubr. przeładował 2,24 mln TEU, o ponad 10 proc. więcej niż w 2023 r. Ponadto rozpoczął budowę trzeciego terminalu kontenerowego – T3. Dzięki temu port zwiększy zdolność przeładunkową o 1,5 mln TEU, do 4,5 mln TEU rocznie.
– Budowa terminalu T3 to ważny etap w rozwoju terminala i przykład tego, jak polska infrastruktura portowa odpowiada na wyzwania współczesnej logistyki – powiedział Charles Baker, do końca grudnia ub.r. prezes zarządu Baltic Hub.- Inwestując w nowoczesne technologie i ekologiczne rozwiązania, tworzymy przestrzeń do dalszego rozwoju zarówno naszej firmy, jak i całego sektora transportowego w Polsce oraz wśród naszych partnerów w Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Od 1 stycznia br. nowym dyrektorem generalnym Baltic Hub jest Jan van Mossevelde, poprzednio był dyrektorem generalnym PSA Halifax w Kanadzie. Charles Baker objął stanowisko dyrektora ds. transportu intermodalnego w Europie w grupie PSA.