Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

„Ostrożny optymizm” władz Egiptu w sprawie ożywienia ruchu Kanałem Sueskim 

Zarząd Kanału Sueskiego (SCA) przygotowuje się do normalnej działalności po tym, jak jemeńscy rebelianci Huti ogłosili – po zawieszeniu broni w Strefie Gazy przez Izrael i Hamas – zaprzestanie ataków na statki handlowe (z wyjątkiem bandery izraelskiej). Ale „to nie będzie natychmiastowy powrót statków do korzystania z tej najkrótszej trasy z Azji do Europy”, jak powiedział przedstawiciel SCA.

fot. Daniel Csörföly Wikimedia Commons

Paradoksalnie, straty, jakie ponosi Egipt z tytułu mniejszych wpływów z opłat tranzytowych, być może pozytywnie wpłyną na dywersyfikację działalności w rejonie Kanału Sueskiego. Są plany, by stał się on globalnym centrum produkcji zielonego wodoru. Zarazem SCA planuje inwestycje, które„poprawią zdolność kanału do radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych”.

Straty SCA

Według danych Port Watch, w ciągu tygodnia zakończonego 16 stycznia 2023 r. z Kanału Sueskiego skorzystało średnio 46 statków w ciągu doby. W tym roku 16 bm. było ich średnio tylko po 17 statków dziennie, w tym 7 tankowców. Takie są skutki trwającego od listopada 2023 r. niebezpieczeństwa ataków rebeliantów jemeńskich Huti na statki handlowe. Gros z armatorzy – w obawie o załogę i ładunek – skierowało statki w podróżach w obu kierunkach na trasie Azja-Europa (i porty wschodniego wybrzeża USA) wokół afrykańskiego Przylądka Dobrej Nadziei. To z kolei jest powodem utrzymujących się wysokich stawek frachtu.

SCA poinformowała, że w pierwszym kwartale roku podatkowego 2024/2025 liczba statków przepływających przez kanał spadła o 51 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Równie gwałtownie spadły przychody z tranzytu przez Kanał Sueski – o 61,2 proc., do 931,2 mln USD w I kwartale roku obrotowego 2024/2025, w porównaniu z 2,4 mld USD rok wcześniej.

W całym 2024 r. przychody Egiptu z Kanału Sueskiego zmalały do 4 mld USD, co oznacza spadek o 60,7 proc. (10,2 mld USD w 2023 r.). Liczba statków przepływających rocznie przez kanał spadła o 50 procent, z 26 400 w 2023 roku do 13 200 w 2024 r. W tym samym okresie dzienny ruch spadł z 75-80 do 32-35 statków.

Umiarkowany optymizm

„Egipt jest ostrożnym optymistą co do zawieszenia broni między Hamasem a Izraelem. Jest jeszcze bardzo wcześnie, aby to oceniać” – powiedział egipski minister inwestycji i handlu zagranicznego Hassan El Khatib w wywiadzie dla telewizji Bloomberg, na marginesie Światowego Forum Ekonomicznego 2025 w Davos. „To nie będzie natychmiastowy powrót do Kanału Sueskiego, jak to sobie wyobrażamy. Teraz liczy się to, co wynika z bieżącej sytuacji” – powiedział minister. W wypowiedzi przytoczył też straty, jakie ponosi Egipt z braku swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym.

Dywersyfikacja?

W ubiegłym tygodniu prezydent Egiptu Abdel Fattah El-Sisi spotkał się z sekretarzem generalnym Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Arsenio Dominguezem. Jednym z tematów „była sytuacja w cieśninie Bab el-Mandab i sposoby przywrócenia bezpieczeństwa w tym regionie”, poinformowano po spotkaniu. Minister przedstawił przegląd wysiłków Egiptu, aby „stać się globalnym centrum produkcji zielonego wodoru, przyczyniając się w ten sposób do wysiłków IMO na rzecz stosowania paliw alternatywnych na statkach”.

Dominguez mówił o możliwościach „wzmocnienia roli IMO w transferze odpowiedniej, międzynarodowej wiedzy specjalistycznej na temat tej technologii zielonego wodoru i ułatwianiu inwestycji w te technologie, a także w niezbędną infrastrukturę”. Arsenio Dominguez spotkał się też z Osamą Rabie, prezesem SCA. Rabie ogłosił „nadchodzącą fazę operacyjną projektu rozbudowy Kanału Sueskiego w Małego Jeziora Gorzkiego, który ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2025 roku”, informuje Business Today Egypt. Według założeń, rozbudowa, która obejmie 10-kilometrowy odcinek podwójnego kanału od 122 do 132 kilometra, zwiększy przepustowość kanału i poprawi środki bezpieczeństwa. Umożliwili też transfer od sześciu do ośmiu statków jednocześnie, zwiększając „zdolność kanału do radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych”.

Patrz też: Powrót kontenerowców na Morze Czerwone – ile chaosu, ile korzyści i dla kogo?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close