Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Organizacje apelują o zakaz zrzutów wody z płuczek do morza

Organizacje ekologiczne zaapelowały o wprowadzenie zakazu zrzutu wody odpadowej z płuczek na statkach pływających w regionie Europy Północnej, powołując się na wyniki badań wskazujących, że systemy te powodują zanieczyszczenie wody morskiej. Zrzucania zanieczyszczeń ze scrubberów na swoich wodach terytorialnych zabroniły już Dania i Szwecja. 

fot. Pixabay

Płuczki zaczęto stosować na statkach handlowych w związku z wprowadzeniem regulacji IMO dot. maksymalnego poziomu emisji związków siarki w spalinach na Bałtyku, Morzu Północnym i wodach przybrzeżnych w Ameryce Płn. Regulacja ta weszła w życie w 2016 r. W 2020 regulację tę rozszerzono na strefy ekologiczne (SECA) na całym świecie. 

W celu spełnienia limitów zawartości siarki w spalinach armatorzy mogą korzystać z kilku rozwiązań takich jak stosowanie paliwa niskosiarkowego (LSFO), paliw alternatywnych takich jak LNG lub montaż płuczek, które rozpylają wodę morską w celu oczyszczenia spalin z silników diesla. Ta ostatnia technologia pozwala zaoszczędzić na kosztach zakupu droższego, niskosiarkowego paliwa. Dzięki scrubberom i użyciu ciężkiego oleju napędowego HVO branża żeglugi może zaoszczędzić nawet 5 mld dol. rocznie — szacują naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego Chalmers w Szwecji. 

Nowy problem

Jednakże korzystanie ze scrubberów do oczyszczania powietrza powoduje jedynie przesunięcie problemu zanieczyszczeń, a nie wyeliminowanie go. Wody odpadowe z płuczek są bowiem zrzucane do morza, a wraz z nimi toksyczne substancje pochodzące ze spalin, takie jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), benzo(a)piren, antracen, a także metale ciężkie jak ołów, nikiel, kadm i inne toksyny. Jak obliczyli szwedzcy naukowcy, każdego roku trafia do wód Bałtyku 200 mln m. sześc. wód odpadowych ze spłuczek a wraz z nimi ok 10% zanieczyszczeń WWA jakie przyjmuje ten akwen z wszystkich źródeł. 

Z raportu International Council on Clean Transportation wynika, że najbardziej narażone na zanieczyszczenie są wody na szczególnie wrażliwych obszarach morskich (PSSA) takich jak Bałtyk i Morze Północne. Do tych dwóch akwenów trafia ponad 600 mln t wody ze scrubberów. IMO starając się rozwiązań problem zanieczyszczenia powietrza, stworzyła nowy problem ekologiczny. 

Apel no nowe regulacje

W związku z obawami o stan wód morskich na wrażliwych akwenach, w których skumulowało się wiele problemów związanych z działalnością człowieka grupa organizacji pozarządowych kierowana przez Niemiecki Związek Przyrody (NABU) wystosowała apel do sygnatariuszy Konwencji o Ochronie Środowiska Morskiego w Połnocno-Wschodnim Atlantyku (OSPAR), w którym apelu o wprowadzenie zakazu zrzutu wód odpadowych z płuczek w całym regionie Północnej Europy w 12-milowym pasie wód terytorialnych. Zakaz taki wprowadziła już Dania i Szwecja. Zdaniem NABU obecnie widoczne są działania na rzecz opóźnienia przyjęcia przez IMO nowych regulacji problemu wód odpadowych. 

— Biorąc pod uwagę charakter ścieków i ustalone zagrożenia, oczekiwanie na konsensus w IMO byłoby straconą szansą dla OSPAR na objęcie przywództwa w ochronie północno-wschodniego Atlantyku. Państwa nadbrzeżne mają prawo zakazać zrzutów na swoich wodach terytorialnych, a prawa właścicieli statków do zanieczyszczania nie powinny przeważać nad prawami państw nadbrzeżnych do ochrony tych wód — stwierdzono w apelu. 

Czytaj też: Leczenie dżumy cholerą – czyli o technologii płuczek, nie tylko na Bałtyku

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close