Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Deflacja na rynkach przewozów towarowych? – trzeba poczekać

Stawki frachtu kontenerowego w notowaniach spot gwałtownie spadły, szczególnie na trasie Azja – Europa. To pierwsza reakcja na możliwy zanik zagrożenia dla żeglugi Morzem Czerwonym i Kanałem Sueskim. W konsekwencji skrócony zostanie o 10-14 dni w obu kierunkach czas przewozu i uwolnione zostaną dużej skali moce przewozowe. Ale są także inne przyczyny spadku stawek frachtu, o charakterze sezonowym lub „nadzwyczajnym”. Na podstawie tych zmian nie można jeszcze oceniać, czy obniżka stawek frachtu ma już trwały charakter, a tym bardziej – jak może być duża.

fot. Pixabay

W tygodniu, w którym rebelianci Huti z Jemenu zapowiedzieli wstrzymanie ataków na statki handlowe (z wyjątkiem izraelskich), Drewry World Container Index (WCI) w notowaniach z 24 bm. spadł o 11 proc. w porównaniu z poprzednim tygodniem. Spośród ośmiu tras najwięcej zmalały stawki frachtu z Szanghaju do Rotterdamu – o 19 proc. (o 797 dol.) – 3.434 USD za kontener 40-sto stopowy i z Szanghaju do Genui – o 10 proc. (o 524 dol.) – do 4 562 USD/FEU. Stawki z Szanghaju do Los Angeles zmniejszyły się o 8 proc., a z Szanghaju do Nowego Jorku o 7 proc. Drewry spodziewa się, że w tygodniu rozpoczynającym się 27 bm. wskaźniki stawek w notowaniach spot spadną już nieznacznie. Będzie to związane z bliskim rozpoczęciem chińskich świąt Nowego Roku Księżycowego (początek 29 bm.).

Duże zapasy towarów

W ocenach sytuacji analitycy wskazują na kolejny powód – wysoki poziom zapasów towarów detalicznych, jakie zostały gromadzone od lipca przez importerów, szczególnie amerykańskich, a które przekraczają wieloletnie normy miesięczne. W listopadzie zapasy w USA (według danych US Census Bureau) osiągnęły poziom 30,2 mld USD i były o 3 proc. wyższe niż norma. „Te odchylenia w górę od normy były największymi,  jakie widzieliśmy od czasu kryzysu finansowego” – stwierdził Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence.  

Miały one dwie przyczyny. Po pierwsze, ponadnormatywne zakupy – na zapas ruszyły z powodu prognozowanego strajku dokerów w amerykańskich portach wschodniego wybrzeża (doszło do niego na początku października, kolejna groźba pojawiła się na początku stycznia br.), który mógł spowodować paraliż w łańcuchach dostaw. Po drugie, zakupy „na zapas” nasiliły się wraz z finałem kampanii wyborczej i zapowiedziami Donalda Trumpa, że podniesie on cła na importowane towary z Chin, Kanady, Meksyku, a być może i krajów UE.

Potencjalne dalsze skutki

„Ten wysoki poziom zapasów powoduje, że w krótkim terminie sytuacja na rynku frachtu będzie się zmieniać, bowiem przewoźnicy bardzo szybko anulują wiele połączeń” – ocenia  Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence.  

Jeżeli ta reakcja przewoźników będzie dostatecznie silna, stawki frachtu na trasie Azja-Europa ustabilizują się w I kwartale. Szczególnie, że żegluga Kanałem Sueskim prawdopodobnie nie powróci w pełni do normy przez kilka miesięcy. Od lutego zaczną funkcjonować nowe harmonogramy stałych połączeń Azja – Europa, uwzględniające nadal trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, których zmiana zajmie kolejne tygodnie.

Patrz: Powrót kontenerowców na Morze Czerwone – ile chaosu, ile korzyści i dla kogo?

Wysoki poziom zapasów w Stanach Zjednoczonych będzie teraz maleć przez ok. miesiąc, ale o tempie nowych zakupów zadecydują dwa czynniki: popyt konsumpcyjny (oczekuje się jego ożywienia po wyborach) oraz konieczność zwiększenia zapasów hurtowych wobec możliwości – jeszcze nie określonych co do terminu, skali i zasięgu – wprowadzenia nowych ceł na towary importowane. W analizach wskazuje się też, że nadmierne zapasy spowodowały obniżenie zysków największych sieci handlowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close