Przewozy w samolotach pasażerskich będą podstawą prognozowanego ruchu cargo CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z postępem projektu zaktualizowała prognozy ruchu lotniczego. Dzisiaj zaprezentowała najnowszą prognozę, która na zlecenie CPK została opracowana przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

Prognoza 2024 powstała na potrzeby aktualizacji biznesplanu i master planu Lotniska CPK, a także uaktualnienia przez Ministerstwo Infrastruktury Polityki Rozwoju Lotnictwa Cywilnego. Opracowanie uwzględnia najnowsze uwarunkowania, m.in. aktualną datę uruchomienia nowego lotniska w 2032 r. oraz aktualizację harmonogramów kolejowych CPK.
IATA szacuje, że przewozy cargo i poczty lotniczej urosną z ok. 128 tys. ton w 2024 r. do ok. 200 tys. ton w 2030 r. i prawie 1,5 mln ton w r. 2060.To oznacza, że dynamika wzrostu cargo na Lotnisku CPK jest duża, chociaż bardziej rozłożona w czasie niż w poprzednich prognozach. Ma to związek m.in. z czasochłonnością przestawienia łańcuchów dostaw, na co zwrócili uwagę przedstawiciele branży podczas konsultacji, ale też ze zmienioną datą uruchomienia CPK.
– Dokonaliśmy ponownej analizy założeń dotyczących cargo, urealniając pierwotne wartości IATA pozyskała te dane przewoźników, agentów cargo, kurierów, od wszystkich podmiotów, które w rynek cargo są zaangażowane — mówi Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.
Według prognozy rozwój cargo lotniczego i poczty lotniczej na Lotnisku CPK będzie opierać się o przewozy pod pokładem samolotów pasażerskich (tzw. belly cargo) – które będą stanowić około 55 proc. – oraz przewozy frachtowcami (tzw. all cargo) i przewozy firm kurierskich (tzw. integratorów) – które będą stanowić łącznie około 45 proc. Ponadto działalność cargo CPK będzie uzupełniana przez RFS (Road Feeder Service), czyli usługę transportu drogowego ściśle powiązaną z przewozami lotniczymi. Wartości tego ruchu traktowane są jednak jako dodatkowe – ponad wyniki prognozy cargo i poczty lotniczej.
Czytaj też: Kolejowy komponent CPK przemodeluje transport dalekobieżny w Polsce