Na Litwie zwodowano pierwszy statek z napędem elektryczno-wodorowym
Litwini zwodowali pierwszy statek z napędem na zielony wodór i energię elektryczną, który został zamówiony przez Zarząd Morskiego Portu Kłajpeda. Jednostka ta będzie zbierać i przetwarzać odpady z statków zwijających do portu.

Statek zbudowany został w stoczni West Baltic Shipyard. Budowa rozpoczęła się w czerwcu ubr. a jej koszt wyniósł 12 mln euro. Specjalistyczna jednostka do odbierania i przetwarzania odpadów ostała zamówiona w celu spełnienia nowych przepisów dotyczących ochrony środowiska w portach morskich. Jest to zbiornikowiec o długości 42 m, który może przewozić 400 m. sześć odpadów płynnych takich jak wody opadowe, ściegi, osady, a dodatkowo także śmieci. Jednostka wyposażona jest w system oczyszczania deszczówki, dzięki czemu może odprowadzać wodę do miejskiej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z litewskim prawem statki zawijające do portów są do przekazywania odpadów po przybyciu i przed wyjściem z portu.
Zeroemisyjny napęd
Nowy statek litewskiego portu posiada dwa silniki elektryczne, zasilane z akumulatorów o pojemności 2000 kW oraz innowacyjne wodorowe ogniwa paliowe. Statek może wykonywać zadania związane z zarządzaniem odpadami na obszarze portu Kłajpeda nawet przez 36 godzin na jednym ładowaniu baterii. Jest to pierwszy statek z takim napędem zbudowany na Litwie i jak dotąd jeden z niewielu na świecie. Napęd elektryczny zintegrowany z wodorowymi ogniwami paliwowymi wykorzystywany jest m.in. w barce transportującej sól dla fabryki chemicznej w Holandii i w barce kontenerowej, którą pod koniec ubr. zwodowano w Chinach.
Czytaj też: W Chinach zwodowano pierwszą barkę kontenerową z napędem wodorowym
Kadłub innowacyjnego litewskiego zbiornikowca został wykonany i pomalowany, z zainstalowanymi rurami, zaworami, chłodnicami, liniami wałów, piórami sterowymi, izolacją cieplną i ogniową. Następnie po zwodowaniu statku rozpocznie się montaż sprzętu w maszynowni oraz wyposażanie go w silniki, ogniwa wodorowe i pozostałe systemy.
Dla Litwy nowy statek jest symbolem nowoczesnego podejścia dla transportu morskiego. — Nie tylko uruchomiliśmy tankowiec, ale także nowe podejście do operacji portowych – czystsze, mądrzejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Ten pierwszy w historii statek zasilany wodorem i energią elektryczną to nie tylko innowacyjne rozwiązanie technologiczne, ale także ważny krok w umacnianiu wizerunku Litwy jako nowoczesnego narodu morskiego – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Morskiego Portu Kłajpeda.