Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Na Litwie zwodowano pierwszy statek z napędem elektryczno-wodorowym

Litwini zwodowali pierwszy statek z napędem na zielony wodór i energię elektryczną, który został zamówiony przez Zarząd Morskiego Portu Kłajpeda. Jednostka ta będzie zbierać i przetwarzać odpady z statków zwijających do portu.

fot. Port Kłajpeda

Statek zbudowany został w stoczni West Baltic Shipyard. Budowa rozpoczęła się w czerwcu ubr. a jej koszt wyniósł 12 mln euro. Specjalistyczna jednostka do odbierania i przetwarzania odpadów ostała zamówiona w celu spełnienia nowych przepisów dotyczących ochrony środowiska w portach morskich. Jest to zbiornikowiec o długości 42 m, który może przewozić 400 m. sześć odpadów płynnych takich jak wody opadowe, ściegi, osady, a dodatkowo także śmieci. Jednostka wyposażona jest w system oczyszczania deszczówki, dzięki czemu może odprowadzać wodę do miejskiej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z litewskim prawem statki zawijające do portów są do przekazywania odpadów po przybyciu i przed wyjściem z portu. 

Zeroemisyjny napęd

Nowy statek litewskiego portu posiada dwa silniki elektryczne, zasilane z akumulatorów o pojemności 2000 kW oraz innowacyjne wodorowe ogniwa paliowe. Statek może wykonywać zadania związane z zarządzaniem odpadami na obszarze portu Kłajpeda nawet przez 36 godzin na jednym ładowaniu baterii. Jest to pierwszy statek z takim napędem zbudowany na Litwie i jak dotąd jeden z niewielu na świecie. Napęd elektryczny zintegrowany z wodorowymi ogniwami paliwowymi wykorzystywany jest m.in. w barce transportującej sól dla fabryki chemicznej w Holandii i w barce kontenerowej, którą pod koniec ubr. zwodowano w Chinach.

Czytaj też: W Chinach zwodowano pierwszą barkę kontenerową z napędem wodorowym

Kadłub innowacyjnego litewskiego zbiornikowca został wykonany i pomalowany, z zainstalowanymi rurami, zaworami, chłodnicami, liniami wałów, piórami sterowymi, izolacją cieplną i ogniową. Następnie po zwodowaniu statku rozpocznie się montaż sprzętu w maszynowni oraz wyposażanie go w silniki, ogniwa wodorowe i pozostałe systemy. 

Dla Litwy nowy statek jest symbolem nowoczesnego podejścia dla transportu morskiego. — Nie tylko uruchomiliśmy tankowiec, ale także nowe podejście do operacji portowych – czystsze, mądrzejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Ten pierwszy w historii statek zasilany wodorem i energią elektryczną to nie tylko innowacyjne rozwiązanie technologiczne, ale także ważny krok w umacnianiu wizerunku Litwy jako nowoczesnego narodu morskiego – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Morskiego Portu Kłajpeda. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close