W Chinach zwodowano pierwszą barkę kontenerową z napędem wodorowym
W Chinach zwodowano pierwszą barkę do transportu kontenerów z wodorowym ogniwem paliwowym. Jednostka o pojemności 64 TEU będzie obsługiwać transport intermodalny na rzece Jangcy.
Barka o nazwie „Dong Fang Qing Gang” została zwodowana 18 grudnia br. w porcie Jiaxing. Statek ma długość 64,5 m, szerokość 12,6 m, głębokość 3,55 m i zanurzenie 2,75 m. Ładowność barki wynosi 64 TEU i 1450 ton. Do napędu jednostki służą dwa wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 240 kW.
Ekologiczne paliwo przewożone jest w systemie składowania, który mieści 550 kg wodoru. Jest to największy zbiornik wodoru jaki do tej pory zainstalowany został na pokładzie statku. Napęd innowacyjnej barki obejmujący ogniwa, pojemnik wodoru, system zasilania oraz system kontroli napędu w formie „bliźniaka cyfrowego” opracowała firma Sinosynergy. Oprócz wodoru do zasilania zastosowano także alternatywnie baterie litowo-jonowe.
Zeroemisyjny transport
Barka będzie przewozić ładunki między portami Zhapu i Xiasha. W jedna stronę pokona dystans 120 km. Zasięg wodorowej barki określono na 380 km na jednym ładowaniu. W ciągu roku wodorowa barka pozwoli zaoszczędzić 700 ton emisji gazów cieplarnianych w transporcie kontenerowym na rzece Jangcy. Testy zeroemisyjnego statku będą przeprowadzone w 2025 r., po czym barka wprowadzona zostanie do regularnych przewozów. Inauguracja wodorowej barki jest jedną z inicjatyw Chin dążących do zrównoważonego transportu towarów i osiąnięcia neutralności węglowej. Równolegle rozwijany jest napęd bateryjny oraz zeromeisyjne systemy zasilania statków morskich.
Chiny nie są jednak pierwszym krajem, który zastosował napęd wodorowy w transporcie wodnym śródlądowym. W ubiegłym roku Concordia Damen w Holandii zwodowano pierwszy tego typu statek, który zaprojektowano do transportu ładunków sypkich.
Czytaj też: W Holandii zwodowano pierwszą na świecie barkę na napęd wodorowy