Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

CPK złożyła wnioski o dofinansowania z CEF 2

Centralny Port Komunikacyjny przekazał do Komisji Europejskiej trzy wnioski o dofinansowanie z Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). Wszystkie z nich zostały już zatwierdzone przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ich łączna wartość to 1,18 mld zł.

fot. CPK

Dokumenty do unijnych instytucji spółka przekazała w ramach ostatniego naboru dla Instrumentu CEF Transport, zaplanowanego w Wieloletnim Programie Prac na lata 2021-2027. Konkurs dotyczy dużych projektów transportowych tj. drogi śródlądowe i porty śródlądowe, porty morskie, kolej, drogi i multimodalne terminale przeładunkowe. Jego wyniki będą znane latem tego roku.

Spółka stara się o dofinansowanie dla trzech przedsięwzięć. Pierwsze z nich dotyczy budowy odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (tunel KDP) usprawniającego połączenia kolejowe na bazowej sieci TEN-T. Kwota wnioskowanego dofinansowania to w tym przypadku 845,5 mln zł. Zakres projektu obejmuje prace przygotowawcze i rozbiórkowe konieczne do budowy pięciu komór podziemnych, drążenie tunelu KDP, a także prace budowlane i wykończeniowe pięciu komór oraz prace wykończeniowe Komory Retkinia.

Drugi wniosek obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy węzła kolejowego CPK (Pakiet I), a kwota dofinansowania to 75,4 mln zł. Ostatnie przedsięwzięcie ma związek z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa. W tym przypadku kwota dofinansowania to 79,1 mln zł. Odcinek stanowi część korytarza sieci bazowej rozszerzonej TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, a projekt dotyczy opracowania kompletnego projektu budowlanego.

– Łączna wartość złożonych przez spółkę CPK wniosków o dofinansowanie wynosi 1,18 mld zł, w tym kwota dofinansowania na poziomie 1 mld zł. Przygotowanie tak rozbudowanej i szczegółowej dokumentacji to najlepszy dowód, że projekt jest kontynuowany na dużą skalę, a eksperci pracujący nad inwestycją działają z pełną determinacją — zaznacza Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Dwa wnioski jakie przekazaliśmy Komisji Europejskiej dotyczą opracowania dokumentacji projektowej, a jeden budowy. Mamy świadomość, że nasze projekty będą musiały zmierzyć się z dużą konkurencją wniosków pochodzących zarówno z Polski jak i innych krajów objętych Polityką Spójności. Jesteśmy tego świadomi, ale każde unijne wsparcie będzie dla nas ogromnie ważne — dodaje dr Filip Czernicki, prezes CPK. W sumie na realizację projektów kolejowych spółka Centralny Port Komunikacyjny otrzymała już z Unii Europejskiej ponad 500 mln zł. Złożone dokumenty są gwarancją, że to nie koniec.

Czytaj też: Kolejowy komponent CPK przemodeluje transport dalekobieżny w Polsce

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close