Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rok 2024 przyniósł ożywienie w kolejowych przewozach kontenerowych z Chin do Polski

W 2024 r. na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Azję Wschodnią z Europą przewieziono 380 434 TEU. Większość kontenerów z Chin trafiło do Polski, a suchy port w Małaszewiczach odnotował duży wzrost przeładunków. 

fot. Teminal Khorgos, fot. State Council Information Office of China

Ubiegły rok przyniósł wyraźne ożywienie w intermodalnych przewozach kolejowych na szlakach transeuroazjatyckich. Po dwóch latach spadków, które były spowodowane mniejszym zainteresowaniem tą usługą przez europejskich operatorów logistycznych po rosyjskiej agresji militarnej na Ukrainę w 2022, rok 2024 przyniósł ponownie wzrost przewozów na NJS, które były o ponad 80% większe niż w 2023 r. – poinformował Eurasian Rail Alliance.

Dla spedytorów usługa kolejowych przewozów z Chin stała się alternatywą dla transportu morskiego, który z powodu problemów bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym i konieczności kierowania statków na dłuższą trasę wokół Afryki stał się mniej konkurencyjny, przez zwiększone koszty i wydłużony transit time. Duży wzrost zainteresowania przewozami kolejowymi i ograniczenia w ruchu z powodu przebudowy linii Dostyk — Moiynty w Kazachstanie spowodował, że na chińsko-kazachskich przejściach kolejowych jesienią ubr. ponownie wystąpiły zatory. Równocześnie rozwinęły się regularne przewozy Korytarzem Środkowym przez Morze Kaspijskie, które są alternatywną dla firm, które nie chcą wysyłać ładunków przez Rosję. 

Czytaj też: ADY Express i Hellmann uruchomili nowe połączenie z Chin do Europy przez Azerbejdżan

Mimo uruchomienia stałych przewozów na Korytarzu Transkaspijskim, nadal zdecydowana większość przewozów na NJS kierowana jest Korytarzem Północnym przez Polskę. W 2024 r. z Chin do naszego kraju pociągami przewieziono 292 950 TEU, to jest aż o 140% więcej niż w poprzednim roku! Oznacza to także, że to Polski trafia 77% ładunków przewożonych na NJS. Statystyki dla transeurorazjatyckich przewozów intermodalnych pokazują też skalę nierównowagi w handlu polsko — chińskim, gdyż w kierunku przeciwnym — z Polski do Chin przetransportowano zaledwie 8626 TEU, co było wynikiem o 24% lepszym niż w 2023 r. Widać zatem, że ożywienie na NJS dotyczyło głównie importu. 

Mniejszy eksport z Niemiec

Drugim europejskim krajem, który korzysta z tej usługi kolejowej są Niemcy. W ubr. z Chin do Niemiec przewieziono 23 790 TEU, tj. o 84,9% więcej niż w roku poprzednim. Nasi zachodni sąsiedzi są też krajem, z którego wysyłanych jest większość transportów eksportowych do Chin i jedynym którego przewozy eksportowe na NJS są większe niż import. Z Niemiec do Chin wysłano bowiem 39 079 TEU, co jednak oznaczało spadek o 32%. Z Chin do Belgii przewieziono 7900 TEU (+ 7,74% rdr), do Holandii 2018 TEU (+55% rdr) a na Węgry 4046 TEU (-0,15%). Średni czas przejazdu wyniósł 9,69 dni i nie zmienił się istotnie w porównaniu z rokiem 2023. 

Od czasu uruchomienia kolejowego intermodalnego szlaku z Chin do Europy przewieziono łącznie ponad 11 mln TEU, a wartość towarów przetransportowanych pociągami przekroczyła 420 mld dol. Nowy Jedwabny Szlak łączy obecnie 125 miast w samych Chinach i inne w 11 krajach azjatyckich z około 230 miastami w 25 krajach europejskich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close