ADY Express i Hellmann uruchomili nowe połączenie z Chin do Europy przez Azerbejdżan
ADY Express, spółka Kolei Azerskich, która zajmuje się organizacją transportu intermodalnego oraz niemiecki operator logistyczny Hellmann uruchomili nowe połączenie między Azją a Europą na transkaspijskim Korytarzu Środkowym.

Pierwszy pociąg w ramach nowego połączenia wyruszył z Chongqing w Chinach w kierunki Europy przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan i Gruzję. Skład przewozi 55 kontenerów 40-stopowych z różnymi ładunkami, z których część trafi do Gruzji, a część drogą morską zostanie przetransportowana do portu Konstanca w Rumuni. Ponadto część ładunków zostanie przewieziona pociągami linią Baku-Tbilisi-Kars do Turcji. Kontenery trafią do różnych destynacji w Europie, m.in. do Niemiec.
Decyzja o wykorzystaniu Korytarza Środkowego wynika z chęci dywersyfikacji tras wykorzystywanych przez Hellermann na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Chiny z Europą. Wcześniej ten operator polegał na trasach przez Rosję. Uruchomienie przewozów na Korytarzu Środkowym pozwala ominąć ten kraj.
— Ten kamień milowy podkreśla rosnącą atrakcyjność Korytarza Środkowego jako alternatywnej i wydajnej trasy transportu towarów między Chinami a Europą. Korytarz znacznie skraca czas tranzytu, omijając zatłoczone trasy i tradycyjne porty. Współpraca między ADY Express i Hellmann otwiera drogę większej liczbie międzynarodowych graczy do wykorzystania Korytarza Środkowego, wzmacniając więzi gospodarcze między Wschodem a Zachodem — napisano w komunikacie prasowym.
Zainteresowanie europejskich operatorów logistycznych przewozami itnermodalnymi z Chin przez Azerbejdżan i Gruzję wzrosło po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 r. i pojawieniu się problemów w żegludze na Morzu Czerwonym w ubr. Obecnie jednak wolumen ładunków transportowanych Korytarzem Środkowym jest znacznie mniejszy niż tradycyjną trasą przez Rosję, choć Kazachstan i Azerbejdżan inwestują w infrastrukturę portową i kolejową w celu poprawy przepustowości tego szlaku.
Czytaj także: Na Korytarz Transkaspijski wjechało 300 pociągów kontenerowych od początku 2024 r.