Na Korytarz Transkaspijski wjechało 300 pociągów kontenerowych od początku 2024 r.
Na Korytarzu Transkaspijskim Chiny — Europa wyruszył trzysetny, licząc od początku roku, pociąg w kierunku zachodnim. W całym ubr. szlak ten pokonało zaledwie 11 składów transportujących kontenery.
![](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2024/12/Zrzut-ekranu-2024-12-5-o-13.21.22-1024x699.jpg)
Pociąg wyruszył 2 grudnia z hubu logistycznego w Xi’an we wschodnich Chinach z nowego terminalu zbudowanego we współpracy z Kolejami Kazachskimi (KTZ), który został otwarty 24 lutego br. Trzysetny pociąg uruchomiony przez KTZ oraz spółki ADY Expres i Xi’an Free Trade Port udał się w kierunku Azerbejdżanu. Od początku roku ruch towarowy na transkaspijskim Korytarzu Środkowym przebiegającym przez Kazachstan, Azerbejdżan i Gruzję wzrósł o 68% w porównaniu z ubr.
Czytaj także: Przewozy kontenerów na Korytarzu Środkowym wzrosły trzykrotnie od początku br.
12 listopada Chiny, Kazachstan i Azerbejdżan zawarły umowę ws. budowy nowego terminalu intermodalnego w Baku, który będzie mógł przeładowywać 300 tys. TEU rocznie. Podobne projekty realizowane są w kazachskich portach Kuryk i Aktau. Poprawa przepustowości portów nad Mrozem Kaspijskim jest kluczowa dla dalszego rozwoju tego korytarza. Kazachstan chce, żeby w latach 2025-2026 liczba pociągów kontenerowych na Korytarzy Środkowym wzrosła do 600 rocznie, a w 2027 do 1000 i 2000 w 2029 r.
Międzynarodowy Transkaspijski Korytarz Transportowy łączy Chiny z krajami Azji Środkowej, Turcją, Bliskim Wschodem i Europą. W ostatnich latach magistrala ta zdobywa coraz zwiększą popularność ze względu na rozwijającą się współpracę handlową Chin i Europy z republikami byłego ZSRR. Szlak ten jest też wykorzystywany w ruchu tranzytowym między Chinami a Europą, choć jego popularność jest mniejsza niż Korytarza Północnego przebiegającego przez Rosję.