Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spedytorzy i operatorzy kolejowi różnie oceniają wyzwania transportu intermodalnego

Transport intermodalny jest kluczem dla dekarbonizacji sektora logistyki, ale jego rozwój w Europie spowalniany jest przez ograniczenia takie jak problemy z przepustowości. Alians na Rzecz Innowacji Poprzez Współpracę w Logistyce w Europie (ALICE) opublikował dokument „Zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego i intermodalnego w Europie: integracja informacji o przewozach kolejowych z innymi rozwiązaniami łańcucha dostaw”, w którym wskazano najważniejsze wyzwania rozwoju transportu kombinowanego wskazywane przez przedsiębiorców.

fot. Pixabay

Transport intermodalny jest jedynym segmentem kolejowych przewozów towarowych w Europie, który w ciągu ostatniej dekady odnotował wzrost wolumenu i pracy przewozowej. Z tego powodu specyficzne potrzeby tej gałęzi transportu powinny być priorytetem w planowaniu unijnej i krajowych polityk transportowych. 

Czytaj też: Transport kombinowany w Europie rozwija się i zwiększa udział w przewozach cargo

ALICE przeprowadził badanie, w którym wzięły udział przedsiębiorstwa logistyczne, operatorzy transportu intermodalnego, spedytorzy i firmy kolejowe, w którym zbadano konkurencyjność przewozów kombinowanych i określono kluczowe wyzwania dla ich rozwoju. Jak się okazuje, o ile europejskie przedsiębiorstwa kolejowe i operatorzy intermodalni uważają, że transport multimodalny jest tak samo konkurencyjny jak przewozy samochodowy, to spedytorzy dostrzegają pewne ograniczenia intermodalu. 

Pierwszym obszarem, który wymaga poprawy jest punktualność i czas dostawy w transporcie intermodalnym. Część spedytorów zdołała wypracować model biznesu, który pozwala na wydłużenie czasu tranzytu o kilka dni w ramach połączenia intermodalnego. Dla innych firm logistycznych krótki czas przejazdu i punktualność skłaniają do wyboru transportu samochodowego. 

Wyzwania strukturalne

Drugim obszarem, w który zidentyfikowano wyzwania dla transportu intermodalnego jest kwestia kosztu przejazdu i przepustowości linii kolejowych. Trzecim wyzwaniem jest kwestia cyfryzacji i integracji informacji z innymi ogniwami łańcuchów dostaw. Problemem jest też dostępność połączeń intermodalnych w niektórych regionach. Transport kombinowany postrzegany jest też jako bardziej skomplikowany przez spedytorów. Jedynym obszarem, w którym logistycy i kolejarze mają zgodną opinię jest kwestia wpływu transportu intermodalnego na środowisko.

Różnice w ocenach transportu intermodalnego częściowo wynikać mogą też z innych priorytetów. Podczas gdy dla spedytorów istotny jest czas tranzytu „od drzwi do drzwi” dla przewoźników kolejowych ważniejszy jest czas przejazdu pociągu między terminalami. 

— To rozróżnienie podkreśla lukę w zrozumieniu, ponieważ oczekiwania dotyczące punktualności przewozów kolejowych nie są zgodne z węższymi oknami dostaw, które są zwykle zarządzane w transporcie drogowym, gdzie przewoźnicy są często planowani w 20-minutowych przedziałach czasowych. Spedytorzy korzystający z danych porównawczych mogą oceniać wydajność kolei w porównaniu z drogą zarówno na długich, jak i krótkich dystansach, co prowadzi do bardziej rygorystycznych ocen — stwierdzono w dokumencie ALICE. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close