Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Transport kombinowany w Europie rozwija się i zwiększa udział w przewozach cargo

W ciągu ostatniej dekady transport kombinowany w Europie zanotował duży wzrost pracy przewozowej, a jego udział w przewozach ładunków wzrósł z 8 do 10%. Najszybciej rozwijają się przewozy ładunków między krajami europejskimi — wynika z raportu opublikowanego przez Międzynarodową Unię Kolei (UIC) i Międzynarodową Unię Kombinowanych Przewozów Drogowo-Kolejowych.

fot. Pixabay

Transport kombinowany jest przyszłością kolei towarowej w Europie i jedynym jej segmentem, który odnotowuje stały wzrost przewozów. W latach 2013 — 2023 koleje towarowe ogółem w UE nie zwiększyły swojej pracy przewozowej, a w okresie od 2018 r. zanotowały spadek o 8,1%. W tym czasie intermodal wzrósł o 37% od 2013 r. i o 8,7% po 2018 r. Koleje towarowe w latach 2010 — 2022 zmniejszyły swój udział w transporcie ładunków z 18 do 17% i gdyby nie rozwój intermodalu w tym czasie, ten udział kolei w przewozach cargo byłby jeszcze mniejszy. Widoczna jest zatem zmiana strukturalna ładunków jakie wozi kolej — coraz mniejsze znaczenie mają towary masowe, a coraz więcej ładunki intermodalne. 

W 2010 r. transport kombinowany (koleje+transport środlądowy) w Europie wykonał pracę 172 miliardów tkm, co stanowiło 8% przewozów transportu towarów. W 2022 praca przewozowa intermodalu wyniosła 244 mld tkm, a jego udział w przewozach cargo 10%. W tym czasie konwencjonalne przewozy kolejowe oraz transport wodny śródlądowy zmniejszyły się. Gdyby nie rozwój transportu kombinowanego sektor przewozów innych niż drogowe zanotowałby większy spadek – stwierdzono w raporcie. 

Segmenty transportu kombinowanego

Kolejowy transport kombinowany podzielony został na sektor morski, obejmujący przewozy kontenerów między portami a zapleczem lądowym, oraz sektor kontynentalny do którego zalicza się przewozy naczep, nadwozi wymiennych i przyczep. Ten drugi podzielono na segment przewozów „bez nadzoru” czyli samych jednostek ładunkowych i „z nadzorem” czyli przewozy jednostek wraz z ciągnikiem siodłowym i kierowcą. Trzeba pamiętać, że przewozy kontenerów z Chin do UE drogą lądową zakwalifikowano do segmentu „morskiego”, gdyż stanowią alternatywę dla żeglugi oceanicznej. W 2023 r. segment morski transportu kombinowanego wykonał 113 mld tkm, a segment kontynentalny 32 mld tkm. UIC prognozuje, że do 2040 r. przewozy w segmencie morskim wzrosną do 180 mld tkm, a kontynentalnym do 60 mld tkm. 

— Przy złożonej rocznej stopie wzrostu wynoszącej 3,7% w latach 2023–2040, transport kontynentalny powinien rosnąć w szybszym tempie niż cały rynek i do 2040 r. prawie dwukrotnie. Motorem tego rozwoju powinna być głównie obecnie planowana i dalsza oczekiwana rozbudowa sieci kontynentalnej, szczególnie na rynkach takich jak Hiszpania, Francja i Polska. W 2040 roku udział transportu kontynentalnego w rynku transportu kombinowanego wyniesie 25% w porównaniu do 22% w 2023 roku. — stwierdzono w raporcie.

Ogółem w 2023 przewozy kombinowane stanowiły 33% pracy kolei towarowych w Europie, a największy udział transportu kombinowanego w kolejowych przewozach był w Norwegii (63%), Szwajcarii (60%) i Włoszech (58%). Natomiast w liczbach bezwzględnych najważniejszym rynkiem dla transportu kombinowanego w Europie są Niemcy. 

Najszybciej rozwijającymi się odmianami transportu kombinowanego w ostatnich latach były krajowe przewozy kontenerów morskich i międzynarodowe przewozy naczep. W 2022 r. przewozy morskiego segmentu TK w relacjach krajowych wyniosły 166 mln ton ładunków, w relacjach międzynarodowych 94 mln t. Przewozy kontynentalnego TK w relacjach międzynarodowych wyniosły 33 mln t a w relacjach krajowych 13 mln t. Przewozy całych zestawów drogowych odgrywają rolę marginalną i coraz mniejszą: od 2010 spadły prawie o połowę i wyniosły 4 mln ton w relacjach krajowych i 3,5 mln t w relacjach międzynarodowych. 

Przewozy międzynarodowe

Międzynarodowe przewozy odgrywają największą role w transporcie kombinowanym w Szwajcarii, Słowenii, Węgrzech, Czechach, Holandii, Słowacji i Niemczech. W liczbach bezwzględnych najwięcej takich międzynarodowych ładunków intermodalnych transportują koleje w Niemczech, przez które przechodzą główne korytarze transportowe Europy. W Polsce przewozy międzynarodowe stanowią blisko połowę wolumenu TK. W całej Europie ponad połowa pociągów intermodalnych to pociągi międzynarodowe. Najwięcej międzynarodowych pociągów intermodalnych kursuje między Niemcami a Włochami, Niemcami a Czechami i między Polską a Czechami. Najważniejszym szlakiem transportowym dla kombinowanego transportu wodnego śródlądowego jest Ren, choć jego rola w ostatnich latach zmniejszyła się z powodu powtarzających się okresów niskich stanów wody w tej rzece.

Tabela: międzynarodowe pociągi intermodalne, źródło UIC, UIR opr. ŁK

W raporcie podsumowano też przewozy kombinowane między UE, a krajami azjatyckimi i byłym ZSRR, które zakwalifikowano do segmentu „morskiego”. Zwrócono uwagę na duży wzrost przewozów ładunków TK z i do Ukrainy po 2022 r. kiedy to przeniesiono do europejskich portów część obsługi handlu zagranicznego tego kraju. W omawianym okresie nastąpił duży spadek przewozów intermodalnych między UE, a Rosją i Chinami. Trzeba jednak pamiętać, że raport obejmuje dane do 2023 r. Od 2024 r. odnotowujemy ponowny wzrost przewozów intermodalnych między UE a Chinami.

Czytaj też: Liczba pociągów uruchomionych na NJS przekroczyła 100 tysięcy

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close