Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UE wykonała kolejny krok ku cyfryzacji transportu towarowego

Kraje członkowskie UE mogą rozpocząć prace nad systemami IT do cyfrowej wymiany informacji w transporcie towarowym zgodnie z standardem eFTI. 9 stycznia br. wszedł w życie Akt implementacyjny Rozporządzenia o elektronicznych informacjach dotyczących transportu towarowego.

fot. Pixabay

Celem wprowadzenia regulacji eFTI jest ujednolicenie systemów wymiany danych w transporcie towarowym w Europie oraz zastąpienie dokumentów papierowych. Standaryzacja danych w ramach eFTI pozwoli także na precyzyjne monitorowanie potoków ładunków, funkcjonowania systemu transportowego i jego kosztów zewnętrznych takich jak ślad węglowy. 

Jest to istotne w kontekście trwających prac legislacyjnych nad nową Dyrektywą o transporcie kombinowanym. W propozycji legislacyjnej KE jako w definicji transportu kombinowanego zawarto ograniczenie kosztów zewnętrznych obliczanych w platformie cyfrowej zgodnej z rozporządzeniem eFTI. 

Czytaj także: Branża intermodalna chce prostej i jednoznacznej definicji transportu kombinowanego

Od lipca 2027 dane o transporcie towarowym mają być wymieniane dzięki bezpiecznym platformom cyfrowym, z certyfikatem eFTI, które przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne będą mogły zintegrować z używanymi systemami IT. Pozwoli to firmom na wymianę standaryzowanych informacji z partnerami biznesowymi i administracją publiczną. Będzie to krok ku pełnej cyfryzacji sektora TSL w Europie. 

— Sektor transportu towarowego w Europie przygotowuje się na przyszłość. Wprowadzenie elektronicznych informacji o transporcie towarowym to duży krok naprzód, napędzający cyfrową transformację naszych systemów transportowych i poprawiający wydajność. Może to zaoszczędzić sektorowi transportu i logistyki UE do 1 miliarda euro rocznie. Tworząc wspólne standardy i sprawiając, że systemy ze sobą współpracują, eFTI toruje drogę do całkowicie bezpapierowego transportu w UE — skomentował Apostolos Tzitzikostas, komisarz UE ds. równoważonego transportu i turystyki. 

Kolejne kroki

We wrześniu br, Komisja Europejska opublikuje pozostałe specyfikacje eFTI dotyczące funkcjonalnych i technologicznych wymogów dla narzędzi cyfrowych dla przedsiębiorstw. W styczniu 2026 r. Dostawcy narzędzi IT bedą mogli rozpocząć przygotowania do wprowadzenia operacji takich jak zbieranie danych dla certyfikowanych platform eFTI. 9 lipca 2027 r. rozporządzenie eFTI wejdzie w pełni w życie i od tego dnia kraje członkowskie zostaną zobowiązane do akceptowania dokumentów wygenerowanych za pomocą platform zgodnych z eFTI. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close