Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża intermodalna chce prostej i jednoznacznej definicji transportu kombinowanego

W procedowanej obecnie nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym Komisja Europejska chce zmiany definicji tego rodzaju przewozów towarowych. Zdaniem przedstawicieli firm z sektora transportu intermodalnego definicja zaproponowana przez KE jest zbyt skomplikowana. 

fot. Pixabay

Nowelizacja Dyrektywy o transporcie kombinowanym jest jednym z elementów pakietu legislacyjnego dot zielonego transportu. Wśród propozycji KE jest zastąpienie obecnej definicji transportu kombinowanego z niebyt precyzyjnym określeniem „najbliższy odpowiedni terminal”. Sformułowanie to oddana jest krytykowane przez przedsiębiorców i ekspertów, gdyż nie wiadomo kto i na podstawie jakich kryteriów ma dokonywać wyboru terminalu. W efekcie pojawia się ryzyko, że wsparcie dla transportu kombinowanego może finansować usługi, które niekoniecznie są zrównoważonym transportem. 

Czytaj też: KE przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym

Wg propozycji KE „transport intermodalny” ma być definiowany jako przewozy towarów prowadzone w zamkniętych jednostkach ładunkowych, które są wykonywane z przeładunkami między różnymi gałęziami transportu bez operacji pakowania i rozpakowywania. Natomiast „transport kombinowany” to taki rodzaj transportu intermodalnego, który ogranicza zewnętrzne koszty o 40% porównaniu z działalnością związaną wyłącznie z transportem drogowym. Obliczanie tych zewnętrznych kosztów wykonywane będzie za pomocą specjalnego kalkulatora dostępnego w ramach platformy cyfrowej utworzonej na podstawie rozporządzenia w sprawie elektronicznych informacji o transporcie towarowym (eFTI).

Nowa definicja

Definicja oparta na kalkulatorze została skrytykowana przez przestawicieli firm logistycznych i załadowców ładunków. Dużo niepewności pojawia się co do metodologii obliczania kosztów zewnętrznych transportu, która może się zmieniać w czasie i która zależna jest od lokalnych warunków, takich jak miks energetyczny danego kraju. Z tego powodu Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych zaproponowała prostszą definicję transportu kombinowanego która brzmi następująco:

„Operacja transportu intermodalnego, w ramach której środki transportu inne niż drogowe pokonują więcej niż 50% rzeczywistej odległości, jaką przewożona jest intermodalna jednostka ładunkowa. W 2035 r. odsetek ten powinien zmienić się na 60%, odzwierciedlając przewidywaną poprawę gęstości terminali i rozwój infrastruktury kolejowej.”

Przyjęcie takiej definicji sprawi, że kategoria „transportu kombinowany” będzie obejmować przewozy z takim samym udziałem poszczególnych gałęzi transportu jak w propozycji KE, ale obliczanie czy dana usługa spełnia kryteria będzie zdecydowanie prostsze. Ponadto wejście w życie nowelizacji Dyrektywy nie będzie uzależnione od wdrożenia w każdym kraju członkowskim platformy EFTI, co może nastąpić z opóźnieniami. – Usunięcie niepewności i niepotrzebnej złożoności, przy jednoczesnym zachowaniu zasady przewagi kosztowej, było celem sektora intermodalnego przy opracowywaniu rekomendacji dotyczących ulepszenia definicji operacji transportu kombinowanego – wyjaśnił przewodniczący UIRR Ralf-Charley Schultze.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close