BIMCO przewiduje normalizację sytuacji na Morzu Czerwonym najwcześniej w 2026 r.
BIMCO przewiduje, że sytuacja w żegludze przez Kanał Sueski wróci do normy w 2026 r. Przez cały 2025 utrzymywać się będzie wpływ problemów bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym na światowy transport morski.
Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska (BIMCO) opublikowała nową prognozę sytuacji w żegludze oceanicznej na 2025. Organizacja nie przewiduje, że w br. przewoźnicy działający na trasach morskich między Europą a Azją Wschodnią powrócą na standardową trasę przez Morze Czerwone i Kanał Sueski. Z powodu zagrożenia ze strony jemeńskich partyzantów statki, w tym kontenerowce będą dalej kierowane drogą okrężną wokół Afryki, co będzie ograniczało podaż pojemności przewozowej w transporcie kontenerowym i podnosiło jego koszty. Sytuacja ta poprawić się może najwcześniej w przyszłym roku. Równocześnie BIMCO prognozuje spadek popytu na usługi przewozowe.
— Nasza prognoza wskazuje na nieznaczne osłabienie równowagi popytu i podaży w 2025 r., a następnie na znaczne osłabienie w 2026 r., ponieważ spodziewany jest spadek popytu na statki. Z drugiej strony, jeśli statki będą mogły powrócić do Kanału Sueskiego w ciągu całego roku 2025, spodziewamy się znacznego osłabienia warunków rynkowych, po którym nastąpi niewielka poprawa w roku 2026. Jeśli w 2026 r. statki nadal nie będą mogły powrócić na normalne trasy, to po lekkim osłabieniu równowagi popytu i podaży w 2025 r. należy się spodziewać lekkiego zacieśnienia tej równowagi w 2026 r. — napisano w prognozie BIMCO.
Rosną wolumeny
Organizacja szacuje, że w 2024 r. wolumen ładunków transportowanych drogą morską wzrósł o 5,6-6,5% w porównaniu z słabym 2023 rokiem. W 2025 r. prognozuje wzrost o 3-4%, a w przyszłym roku o 3,5-4,5%. Największy potencjał wzrostu występuje na trasach do Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Południowej.
Koszty czarterowania statków pozostaną stabilne pomimo spadających stawek frachtu. W 2024 r. stawki czarteru były o 53% wyższe niż w 2023 r. Średni okres rozliczeniowy wydłużył się z 8 do 24 miesięcy, co wpłynęło na dostępność czarterów w 2025 r. i spowoduje utrzymanie wysokości stawek czarterów przez cały rok. W przyszłym roku osłabienie równowagi popytu i podaży w transporcie morskim wpłynie na obniżenie kosztów czarterowania statków.
Czytaj też: Tanieje transport kontenerowy z Dalekiego Wschodu do Europy – i będzie tanieć bardziej?
Jeśli chodzi o koszty zakupów nowych statków, to w ostatnich latach rosły one równolegle do stawek czarterowych. Obecnie trend wzrostowy uległ wyhamowaniu. Koszt zakupu 5-letnich statków wynosi obecnie 80% ceny nowych jednostek, podczas gdy na początku 2024 r. było to 70%.
— Możemy się oczywiście znów zdziwić, ale musimy wierzyć, że tym razem jesteśmy bardzo blisko szczytu cen, chociaż dalsze kontraktowanie kontenerów i nagły wzrost kontraktacji masowców może po raz kolejny pokazać, że się myliliśmy. Oczekujemy, że ceny jednostek używanych będą nadal podążać za rozwojem rynku czarterów czasowych i w związku z tym pozostaną w większości stabilne w 2025 r., ale spadną w 2026 r. — prognozuje BIMCO.