Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

BIMCO przewiduje normalizację sytuacji na Morzu Czerwonym najwcześniej w 2026 r.

BIMCO przewiduje, że sytuacja w żegludze przez Kanał Sueski wróci do normy w 2026 r. Przez cały 2025 utrzymywać się będzie wpływ problemów bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym na światowy transport morski. 

fot. Pixabay

Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska (BIMCO) opublikowała nową prognozę sytuacji w żegludze oceanicznej na 2025. Organizacja nie przewiduje, że w br. przewoźnicy działający na trasach morskich między Europą a Azją Wschodnią powrócą na standardową trasę przez Morze Czerwone i Kanał Sueski. Z powodu zagrożenia ze strony jemeńskich partyzantów statki, w tym kontenerowce będą dalej kierowane drogą okrężną wokół Afryki, co będzie ograniczało podaż pojemności przewozowej w transporcie kontenerowym i podnosiło jego koszty. Sytuacja ta poprawić się może najwcześniej w przyszłym roku. Równocześnie BIMCO prognozuje spadek popytu na usługi przewozowe. 

— Nasza prognoza wskazuje na nieznaczne osłabienie równowagi popytu i podaży w 2025 r., a następnie na znaczne osłabienie w 2026 r., ponieważ spodziewany jest spadek popytu na statki. Z drugiej strony, jeśli statki będą mogły powrócić do Kanału Sueskiego w ciągu całego roku 2025, spodziewamy się znacznego osłabienia warunków rynkowych, po którym nastąpi niewielka poprawa w roku 2026. Jeśli w 2026 r. statki nadal nie będą mogły powrócić na normalne trasy, to po lekkim osłabieniu równowagi popytu i podaży w 2025 r. należy się spodziewać lekkiego zacieśnienia tej równowagi w 2026 r. — napisano w prognozie BIMCO.

Rosną wolumeny

Organizacja szacuje, że w 2024 r. wolumen ładunków transportowanych drogą morską wzrósł o 5,6-6,5% w porównaniu z słabym 2023 rokiem. W 2025 r. prognozuje wzrost o 3-4%, a w przyszłym roku o 3,5-4,5%. Największy potencjał wzrostu występuje na trasach do Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Południowej. 

Koszty czarterowania statków pozostaną stabilne pomimo spadających stawek frachtu. W 2024 r. stawki czarteru były o 53% wyższe niż w 2023 r. Średni okres rozliczeniowy wydłużył się z 8 do 24 miesięcy, co wpłynęło na dostępność czarterów w 2025 r. i spowoduje utrzymanie wysokości stawek czarterów przez cały rok. W przyszłym roku osłabienie równowagi popytu i podaży w transporcie morskim wpłynie na obniżenie kosztów czarterowania statków.

Czytaj też: Tanieje transport kontenerowy z Dalekiego Wschodu do Europy – i będzie tanieć bardziej?

Jeśli chodzi o koszty zakupów nowych statków, to w ostatnich latach rosły one równolegle do stawek czarterowych. Obecnie trend wzrostowy uległ wyhamowaniu. Koszt zakupu 5-letnich statków wynosi obecnie 80% ceny nowych jednostek, podczas gdy na początku 2024 r. było to 70%. 

— Możemy się oczywiście znów zdziwić, ale musimy wierzyć, że tym razem jesteśmy bardzo blisko szczytu cen, chociaż dalsze kontraktowanie kontenerów i nagły wzrost kontraktacji masowców może po raz kolejny pokazać, że się myliliśmy. Oczekujemy, że ceny jednostek używanych będą nadal podążać za rozwojem rynku czarterów czasowych i w związku z tym pozostaną w większości stabilne w 2025 r., ale spadną w 2026 r. — prognozuje BIMCO.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close