Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UE musi przygotować infrastrukturę transportową na skutki zmian klimatu

Zmiany klimatyczne powodują, że infrastruktura transportowa tworząca europejską sieć TEN-T będzie w kolejnych dekadach coraz bardziej narażona na skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych, które będą powodować zakłócenia w łańcuchach dostaw. Jednym z krajów europejskich, który jest najbardziej narażony na ryzyko klimatyczne jest Polska — wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej. 

fot. Pixabay

Ekstremalne zjawiska pogodowe takie jak powodzie, sztormy, czy upały mają coraz większy wpływ na funkcjonowanie infrastruktury transportowej w Europie. Generalna Dyrekcja Mobilności i Transportu KE opublikowała raport nt. wpływu zmian klimatycznych na funkcjonowanie sieci TEN-T. Celem tego opracowania było określenie potencjalnych ryzyk, ich kosztów i możliwości zwiększenia odporności sieci transportowej na warunki klimatyczne. 

W badaniu przeanalizowano wpływ ekstremalnych zjawisk pogodowych na europejską infrastrukturę w latach 2000 — 2018. Następnie oszacowano zmiany ryzyka takich zjawisk w zależności od kilku najbardziej prawdopodobnych scenariuszy wzrostu średnich temperatur do 2050 r. Na tej podstawie obliczono jak będą kształtować się koszty związane z wpływem ryzyka klimatycznego na sieć TEN-T. 

Z analizy wynika, że wszystkie gałęzie transportu w Europie w kolejnych dekadach będą narażone na skutki częstszych i bardziej intensywnych fal upałów, powodzi, pożarów i sztormów. Do końca stulecia europejska infrastruktura doświadczać będzie 28,8-34,4% dłuższych okresów upałów, 20-230% więcej pożarów i 10% częstszych wiatrów huraganowych w scenariuszu zakładającym średnią wartość wzrostu globalnej temperatury.  Krajami najbardziej narażonymi na wzrost ryzyka klimatycznego wg raportu są Słowacja, Rumunia, Polska, Litwa, Łotwa, Węgry, Grecja, Estonia, Chorwacja i Bułgaria. 

Znaczenie TEN-T

Budowa transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której koszt ukończenia oszacowano na 866 mln euro wg danych z  2023 r. poprawi odporność łańcuchów dostaw w Europie na ryzyko klimatyczne. Szczególne znaczenie będzie mieć rozbudowa transgranicznych połączeń kolejowych i dostosowanie ich do przewozów intermodalnych. Szacunkowy koszt budowy magistral TEN-T i uczynienia ich odpornych na ryzyko klimatyczne określono na 912 mln euro. 

Prognozy ryzyka klimatycznego powinny być zawarte w programach rozwoju infrastruktury na szczeblach unijnym i krajowych. Unia Europejska może odegrać istotną rolę w zabezpieczeniu kluczowej infrastruktury transportowej przed wzrostem ryzyka związanego z ekstremalną pogodą. Konieczne są jednak dalsze badania, które pozwolą określić jak przygotować europejską infrastrukturę na zmiany klimatu i ściślejsza współpraca UE z krajami członkowskimi w tym zakresie — stwierdzono w raporcie. 

— Kompletna i odporna na zmiany klimatu sieć TEN-T jest niezbędna do wspierania wzrostu i spójności w całej UE. Ponieważ ekstremalne zjawiska klimatyczne nasilają się, dostosowanie naszej infrastruktury jest pilne. Jeśli nie podejmiemy działań teraz, narazimy naszą infrastrukturę na ryzyko, szkodząc naszym obywatelom, firmom i gospodarce — skomentował Apostolos Tzitzikostas, komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki. 

Czytaj też: Duże utrudnienia w ruchu kolejowym w Austrii i Czechach po powodzi

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close