UE musi przygotować infrastrukturę transportową na skutki zmian klimatu
Zmiany klimatyczne powodują, że infrastruktura transportowa tworząca europejską sieć TEN-T będzie w kolejnych dekadach coraz bardziej narażona na skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych, które będą powodować zakłócenia w łańcuchach dostaw. Jednym z krajów europejskich, który jest najbardziej narażony na ryzyko klimatyczne jest Polska — wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej.
Ekstremalne zjawiska pogodowe takie jak powodzie, sztormy, czy upały mają coraz większy wpływ na funkcjonowanie infrastruktury transportowej w Europie. Generalna Dyrekcja Mobilności i Transportu KE opublikowała raport nt. wpływu zmian klimatycznych na funkcjonowanie sieci TEN-T. Celem tego opracowania było określenie potencjalnych ryzyk, ich kosztów i możliwości zwiększenia odporności sieci transportowej na warunki klimatyczne.
W badaniu przeanalizowano wpływ ekstremalnych zjawisk pogodowych na europejską infrastrukturę w latach 2000 — 2018. Następnie oszacowano zmiany ryzyka takich zjawisk w zależności od kilku najbardziej prawdopodobnych scenariuszy wzrostu średnich temperatur do 2050 r. Na tej podstawie obliczono jak będą kształtować się koszty związane z wpływem ryzyka klimatycznego na sieć TEN-T.
Z analizy wynika, że wszystkie gałęzie transportu w Europie w kolejnych dekadach będą narażone na skutki częstszych i bardziej intensywnych fal upałów, powodzi, pożarów i sztormów. Do końca stulecia europejska infrastruktura doświadczać będzie 28,8-34,4% dłuższych okresów upałów, 20-230% więcej pożarów i 10% częstszych wiatrów huraganowych w scenariuszu zakładającym średnią wartość wzrostu globalnej temperatury. Krajami najbardziej narażonymi na wzrost ryzyka klimatycznego wg raportu są Słowacja, Rumunia, Polska, Litwa, Łotwa, Węgry, Grecja, Estonia, Chorwacja i Bułgaria.
Znaczenie TEN-T
Budowa transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której koszt ukończenia oszacowano na 866 mln euro wg danych z 2023 r. poprawi odporność łańcuchów dostaw w Europie na ryzyko klimatyczne. Szczególne znaczenie będzie mieć rozbudowa transgranicznych połączeń kolejowych i dostosowanie ich do przewozów intermodalnych. Szacunkowy koszt budowy magistral TEN-T i uczynienia ich odpornych na ryzyko klimatyczne określono na 912 mln euro.
Prognozy ryzyka klimatycznego powinny być zawarte w programach rozwoju infrastruktury na szczeblach unijnym i krajowych. Unia Europejska może odegrać istotną rolę w zabezpieczeniu kluczowej infrastruktury transportowej przed wzrostem ryzyka związanego z ekstremalną pogodą. Konieczne są jednak dalsze badania, które pozwolą określić jak przygotować europejską infrastrukturę na zmiany klimatu i ściślejsza współpraca UE z krajami członkowskimi w tym zakresie — stwierdzono w raporcie.
— Kompletna i odporna na zmiany klimatu sieć TEN-T jest niezbędna do wspierania wzrostu i spójności w całej UE. Ponieważ ekstremalne zjawiska klimatyczne nasilają się, dostosowanie naszej infrastruktury jest pilne. Jeśli nie podejmiemy działań teraz, narazimy naszą infrastrukturę na ryzyko, szkodząc naszym obywatelom, firmom i gospodarce — skomentował Apostolos Tzitzikostas, komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Czytaj też: Duże utrudnienia w ruchu kolejowym w Austrii i Czechach po powodzi