W Holandii zwodowano pierwszą na świecie barkę na napęd wodorowy
MV Antonie— pierwsza na świecie barka dostosowana do napędu wodorowego została zwodowana w Holandii. Ogniwa wodorowe zamontowane na kontenerach będą wytwarzać energię elektryczną do zasilania silników barki.
Próby wodne innowacyjnej barki odbyły się 23 października w stoczni Concordia Damen w Holandii. Barka napędzana jest silnikami elektrycznymi. Początkowo prąd wytwarzać będa klasyczne generatory dieslowskie, które na kolejnym etapie testów zastąpione zostana kontenerami z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które dostarczone zostaną przed końcem br. Barka otrzymała już dopuszczenie do ruchu wydane przez towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register.
Jednnostka z napędem wodorowo-elektrycznym zbudowana została na zlecenie operatora żeglugi śródlądowej Lenten Scheepvaart. Statek będzie dostarczać sól dla niderlandzkiego producenta chemikaliów Nobian. Surowiec wykorzystywany będzie do produkcji chloru alkalicznego i innych substancji. Produktem ubocznym stosowanego w tej fabryce procesu przemysłowego jest wodór, który będzie wykorzystywany jako paliwo dla barki, która będzie kursować między Delfzijl a Rotterdamem. To przykład zamkniętego łańcucha dostaw i pionierski krok w dekarbonizacji transportu wodnego śródlądowego.
— Ogniwo paliwowe wkrótce po zainstalowaniu panelu dystrybucyjnego i umieszczeniu zbiorników z wodorem będzie służyć jako dostawca energii dla pakietów akumulatorów. Na pokładzie zainstalowano już samo ogniwo paliwowe, które zamienia wodór w energię elektryczną. Po dostarczeniu panelu dystrybucyjnego pozostaje tylko dobrać wymiary i wyprodukować końcowe elementy rurociągów oraz wyregulować samą instalację ogniw paliwowych. Generator diesla nie będzie już wtedy używany, więc Antonie będzie pływał całkowicie bezemisyjnie — zapewnił Bart van Driel, project manager Concordia Damen.
Nowatorski projekt
MV Antonie mierzy 135 m i morze zabrać 3700 ton ładunku. Na zaprojektowanie i zbudowanie jednostki firma Lenten Scheepvaart otrzymała 4 mln euro dofinansowania od niderlandzkiego Ministerstwa Infrastruktury i Dróg Wodnych. Barka dostała zbudowana przez stocznię Concordia Damen we współpracy z dostawcami technologii wodorowych, firmami CM3, Nedstack Fuel Cell Technology, Nobian, Energy TransStore i NRPC.
Budow MV Antonie nie jest pierwszym doświadczeniem Concordii Damen z napędem wodorowym W ubiegłym roku zwodowano AB Initio — łódź treningowa z wodorowymi ogniwami paliwowymi, która wykorzystywana jest do szkolenia pracowników transportu śródlądowego. Również inni producenci rozwijają technologię wodorowych ogniw paliwowych umieszczonych w kontenerach. Nad takim projektem pracuje m.in. ABB, który opracowuje tego typu napęd dla feederów.
Czytaj też: Napęd wodorowy będzie wykorzystywany w żegludze na Morzu Bałtyckim