Partnerzy portalu

W Holandii zwodowano pierwszą na świecie barkę na napęd wodorowy

MV Antonie— pierwsza na świecie barka dostosowana do napędu wodorowego została zwodowana w Holandii. Ogniwa wodorowe zamontowane na kontenerach będą wytwarzać energię elektryczną do zasilania silników barki. 

Próby wodne innowacyjnej barki odbyły się 23 października w stoczni Concordia Damen w Holandii. Barka napędzana jest silnikami elektrycznymi. Początkowo prąd wytwarzać będa klasyczne generatory dieslowskie, które na kolejnym etapie testów zastąpione zostana kontenerami z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które dostarczone zostaną przed końcem br. Barka otrzymała już dopuszczenie do ruchu wydane przez towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register. 

Jednnostka z napędem wodorowo-elektrycznym zbudowana została na zlecenie operatora żeglugi śródlądowej Lenten Scheepvaart. Statek będzie dostarczać sól dla niderlandzkiego producenta chemikaliów Nobian. Surowiec wykorzystywany będzie do produkcji chloru alkalicznego i innych substancji. Produktem ubocznym stosowanego w tej fabryce procesu przemysłowego jest wodór, który będzie wykorzystywany jako paliwo dla barki, która będzie kursować między Delfzijl a Rotterdamem. To przykład zamkniętego łańcucha dostaw i pionierski krok w dekarbonizacji transportu wodnego śródlądowego.

— Ogniwo paliwowe wkrótce po zainstalowaniu panelu dystrybucyjnego i umieszczeniu zbiorników z wodorem będzie służyć jako dostawca energii dla pakietów akumulatorów. Na pokładzie zainstalowano już samo ogniwo paliwowe, które zamienia wodór w energię elektryczną. Po dostarczeniu panelu dystrybucyjnego pozostaje tylko dobrać wymiary i wyprodukować końcowe elementy rurociągów oraz wyregulować samą instalację ogniw paliwowych. Generator diesla nie będzie już wtedy używany, więc Antonie będzie pływał całkowicie bezemisyjnie — zapewnił Bart van Driel, project manager Concordia Damen.

Nowatorski projekt

MV Antonie mierzy 135 m i morze zabrać 3700 ton ładunku. Na zaprojektowanie i zbudowanie jednostki firma Lenten Scheepvaart otrzymała 4 mln euro dofinansowania od niderlandzkiego Ministerstwa Infrastruktury i Dróg Wodnych. Barka dostała zbudowana przez  stocznię Concordia Damen we współpracy z dostawcami technologii wodorowych, firmami CM3, Nedstack Fuel Cell Technology, Nobian, Energy TransStore i NRPC. 

Budow MV Antonie nie jest pierwszym doświadczeniem Concordii Damen z napędem wodorowym W ubiegłym roku zwodowano AB Initio — łódź treningowa z wodorowymi ogniwami paliwowymi, która wykorzystywana jest do szkolenia pracowników transportu śródlądowego. Również inni producenci rozwijają technologię wodorowych ogniw paliwowych umieszczonych w kontenerach. Nad takim projektem pracuje m.in. ABB, który opracowuje tego typu napęd dla feederów.

Czytaj też: Napęd wodorowy będzie wykorzystywany w żegludze na Morzu Bałtyckim

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close