Coraz więcej firm stosuje elektroniczne listy przewozowe
Coraz więcej firm stosuje elektroniczne listy przewozowe lub planuje wprowadzić je w swojej działalności w najbliższych latach. Cyfryzacja dokumentów przewozowych ciągle jednak napotyka na pewne bariery do pokonania — wynika z badania przeprowadzone na zlecenie międzynarodowych organizacji branż transportu i logistyki.
Od 2022 do 2024 r. odsetek firm, które posługują się zarówno papierowymi jak i elektronicznymi listami przewozowymi wzrósł z 28% do 41,7%. Ogółem odsetek przedsiębiorstw, który wdrożył cyfrowe dokumenty wzrósł do 49,2%. Z kolei 74,7% firm, które posługują się wyłącznie papierowymi listami przewozowymi ma świadomość zalet dokumentów elektronicznych, z czego 32,2% chce wdrożyć eBL w ciągu najbliższych 2 lat. Takie są najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie sojuszu Future International Trade, który tworzą BIMCO, DCSA, FIATA, ICC i SWIFT.
Wśród zalet eBL wskazywane są przyspieszenie przetwarzania dokumentów, redukcja kosztów, poprawa efektywności, większa poprawność danych i większe bezpieczeństwo dokumentów. Zalety te wskazuje ponad 85% respondentów. Jako wyzwania związane z wprowadzenie elektronicznych listów przewozowych wskazywane są kwestie związane z platformami technologicznymi i brak akceptacji prawnej takiej formy dokumentów, co zauważa 42,6% firm.
Kto stosuje eBL?
Tempo wdrażania elektronicznych listów przewozowych jest zróżnicowane w przedziale regionalnym i branżowym. Najszybciej eBL wdrażane są w Azji, gdzie korzysta z nich 60% firm i na Bilskim Wschodzie oraz w Europie gdzie wdrożyło je 50% i 45% respondentów. Chętniej dokumenty elektroniczne wprowadzają duże przedsiębiorstwa niż małe i średnie. W zestawieniu branż liderami we wdrażaniu elektronicznych listów przewozowych są operatorzy terminali i przewoźnicy, wśród których z eBL korzysta ponad 73% badanych firm. Wśród spedytorów jest to 29,4% a pośród banków 21,1%.
— Chociaż branża poczyniła znaczące postępy w zakresie wdrażania eBL, jasne jest, że potrzebna jest większa koordynacja i budowanie potencjału, aby umożliwić interesariuszom w całym łańcuchu dostaw bezproblemową współpracę z eBL. Te ustalenia będą stanowić podstawę naszych działań w 2025 r., gdy będziemy pracować nad stworzeniem prawdziwie inkluzywnego i interoperacyjnego ekosystemu handlu cyfrowego — podsumowano wyniki badania w komunikacie FIT Alliance.
Cyfryzację dokumentów przewozowych mogą przyspieszyć prace prowadzone w ramach Komisji Międzynarodowego Prawa Handlowego ONZ (UNCITRAL), która planuje opracować standard elektronicznych zbywalnych dokumentów ładunkowych, które będą mogły być stosowane w różnych gałęziach transportu. Wprowadzenie takich dokumentów może zwiększyć zaufanie sektora bankowego do eBL.
Czytaj też: Komisja ONZ pracuje nad elektronicznymi dokumentami przewozowymi dla transportu intermodalnego