MI rozpoczęło przygotowania do wprowadzenia dłuższych zestawów drogowych
W Departamencie Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury rozpoczęto prace na koncepcją programu pilotażowego mającego na celu dopuszczenie do ruchu zestawów drogowych klasy EMS 25,25 m – poinformowano w piśmie MI skierowanym do Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
Dopuszczenie dłuższych zestawów drogowych tzw. europejskiego systemu modułowego do wykonywania transgranicznych przewozów ładunków uwzględnione zostało w nowelizacji Dyrektywy o wagach i rozmiarach pojazdów przyjętej przez Parlament Europejski w ubr. Dzięki tej regulacji wprowadzone będą zestawy o dł. ponad 25 m i masie do 60 ton składające się np. z ciężarówki z przyczepą. Tego typu pojazdy od lat z powodzeniem wykorzystywane są w Szwecji i Finlandii. Jako ich zalety wskazywane jest mniejsze zużycie paliwa i emisje w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku.
Czytaj też: PE zgodził się na dopuszczenie długich ciężarówek do przewozów transgranicznych
W Polsce pierwsze badania nt. zestawów EMS 25,5 m. prowadzono już w latach 90-tych. Ze względu jednak na ograniczenia ówczesnej infrastruktury, m.in brak sieci autostrad i i zły stan wielu dróg, nie zdecydowano się na dopuszczenie dłuższych pojazdów. Sytuacja zmieniła się w ostatnich latach, kiedy zbudowano sieć wysokiej jakości dróg szybkiego ruchu i zmodernizowano większą część infrastruktury drogowej, co umożliwiło wprowadzenie EMS w Polsce.
Inicjatywa ws. gigalinerów
Zwróciła na o uwagę PISIL, która powołała w maju 2023 r. grupę inicjatywną, której celem jest rozpoczęcie prac nad wdrożeniem zestawów EMS 25,5 m. Zespół ekspertów, przedstawicieli różnych organizacji branżowych pod nadzorem naukowym prof. Jarosława Bracha przygotował dokument ws. zestawów EMS, który został przedstawiony w Ministerstwie Infrastruktury. Zagadnienie to omawiano także podczas prac sejmowej Komisji Infrastruktury. 12 grudnia br. Departament Transportu Drogowego MI poinformował o rozpoczęciu prac nad koncepcją programu pilotażowego mającego na celu dopuszczenie do ruchu pojazdów EMS w Polsce.
Zdaniem PISiL w pracach nad wdrożeniem EMS istotne będzie dopuszczenie masy całkowitej pojazdów co najmniej 48 t, gdyż niższy limit spowoduje, że dłuższe pojazdy nie przyniosą oczekiwanych skutków w postaci poprawy efektywności i zmniejszenia wpływu transportu drogowego na środowisko. Konieczne jest przygotowanie odpowiednich szkoleń dla kierowców, którzy będą prowadzili takie pojazdy oraz określenie tras, po których będą mogły się poruszać.
— Rada PISiL pozostaje otwarta na współpracę z każdym, kto chce wspomóc wdrażanie w Polsce zestawów klasy EMS 25,25 m, w tym poprzez podjęcie skojarzonych działań wspierających. Ważne jest szczególnie, by środowisko współpracowało, a partykularyzmy osobiste i zawodowe nie stanęły na drodze do płynnego, skutecznego i efektywnego wdrażania tego rozwiązania — napisano w komunikacie PISiL.