Kazachstan planuje budowę 5000 km nowych linii kolejowych
Sieć kolejowa Kazachstanu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego tego kraju. Do 2030 r. ta republika środkowoazjatycka zbuduje tysiące nowych linii kolejowych będących częścią euroazjatyckich magistral transportowych.
Ruch na kolejowych przejściach na granicy chińsko — kazachskiej w Dostyk i Altynkol w ostatnich latach osiągnął poziom maksymalnej przepustowości tamtejszych stacji i terminali przeładunkowych. To efekt szybkiego rozwoju towarowych przewozów zarówno relacji między Chinami i Kazachstanem jak też w ruchu tranzytowym z Azji Wschodniej do Europy. Przez przejście Dostyk – Alashankou w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2024 r. przewieziono 15,2 mln ton ładunku, to o 15% więcej niż w ubr.
Dalszy wzrost przewozów towarowych na tej trasie nie będzie możliwy bez rozbudowy infrastruktury. Obecnie Koleje Kazachskie rozbudowują stację Dostyk i budują drugi tor w kierunku Moyinty. To pozwoli przyjmować do 60 pociągów z Chon na dobę. W listopadzie gotowych było 635 km nowego toru, który liczyć będzie 836 km. Po realizacji tych projektów stacja Dostyk będzie mogła obsługiwać 35 mln ton ładunków rocznie.
Wyczerpana przepustowość
Również druga stacja na granicy chińsko-kazachskiej w Altynkol osiągnęła maksimum wykorzystania przepustowości. Obecnie przez dwie linie kolejowe z Chin do Kazachstanu można przewieźć ok. 28 mln ton ładunków rocznie. Kazachstan, który stał się w ostatnich latach najważniejszym hubem dla transeuroazjatyckich przewozów intermodalnych musi rozbudować swoją infrastrukturę liniową i terminalową, aby utrzymać obecne tempo rozwoju przewozów towarów. Do 2030 r. Koleje Kazachskie planują zmodernizować 11 tys. spośród 21 tys. linii kolejowych i wybudować 5 tys. nowych dróg żelaznych.
Jednym z najważniejszych projektów jest budowa trzeciego połączenia kolejowego z Chinami. Nowa linia kolejowa Bakhty-Ayagoz liczyć będzie 272 km i umożliwi transport 20 mln ton ładunków rocznie na korytarzu Chiny — Europa. Projekt realizowany jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszt budowy tej linii wynosi 2,9 mln dol. a nowa magistrala ma być oddana do użytku w 2027 r.
Inne ważne projekty to kolejowa obwodnica największego miasta Kazachstanu Almaty, nowa linia kolejowa Darbaza — Maktaaral o długości 152 km, która zapewni połączenia kolejowe w kierunku Uzbekistanu, Turkmenistanu, Afganistanu i Iranu. Kazachstan rozbudowuje również infrastrukturę portów nad Morzem Kaspijskim: Aktau, gdzie powstaje nowy terminal kontenerowy i Kuryk, gdzie trwa modernizacja nabrzeży i terminali wielofunkcyjnych.
Czytaj też: Koleje Kazachskie i Lianyungang Port Group zbudują terminal kontenerowy nad Morzem Kaspijskim