Koleje Kazachskie i Lianyungang Port Group zbudują terminal kontenerowy nad Morzem Kaspijskim
Koleje Kazachskie (KTZ) oraz chińska spółka Lianyungang Port Group zbudują terminal kontenerowy w Porcie Aktau nad Morzem Kaspijskim. Nowy port kontenerowy będzie częścią intermodalnego Korytarza Środkowego Chiny — Azja Środkowa — Europa/Bliski Wschód.

KTZ i chiński operator terminali morskich zawarły umowy ws. inwestycji w porcie kaspijskim 2 lipca br. Równocześnie spółka córka Kolei Kazachskich KTZ Express zawarła porozumienie z chińską firmą Xi’an Free Trade Port i rosyjską spółką Slavtrans-Service JSC ws.a uruchomienia jednolitego cyfrowego systemu do obsługi odpraw celnych, handlu elektronicznego i wymiany informacji na korytarzu transportowym Chiny — Kazachstan — Rosja. Skupienie tych wszystkich procesów w jednym cyfrowym systemie przyspieszy procesy logistyczne, uprości procedury celne i ma zlikwidować bariery handlowe, a także poprawić przejrzystość i efektywność łańcuchów dostaw — stwierdzono w komunikacie KTZ.
Koleje Kazachskie zawarły tego samego dnia umowę z chińskim producentem taboru CRRC na dostawę 200 lokomotyw dostosowanych do kazachskich warunków klimatycznych oraz parametrów tamtejszej infrastruktury kolejowej. Łączna wartość chińsko — kazachskich inwestycji w ramach zawartych 2 lipca umów wyniesie 3,7 mld dol.
Rozwój Korytarza Środkowego
Celem umów jest zwiększenie przepustowości transkaspijskiego Korytarza Środkowego, którego wąskim gardłem jest przepustowość portów nad największym jeziorem świata. W ostatnich latach zainteresowanie przewozami intermodalnymi szlakiem przez Kazachstan i Morze Kaspijskie wzrosło, do czego przyczyniła się wojna w Ukrainie i problemy żeglugi na Morzu Czerwonym oraz wzrost stawek frachtu oceanicznego. To powoduje, że Korytarz Środkowy mimo wysokich kosztów i długiego transit time stał się konkurencyjny wobec innych szlaków transportowych.
W okresie od stycznia do maja br. port Aktau przeładował 15 800 TEU, to jest 50% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do rosnących przewozów na Korytarzu Środkowym przyczynia się także rozwój wymiany handlowej między Chinami, a krajami regionu Azji Środkowej i Bliskiego Wschodu. Szacuje się, że w przyszłym roku Korytarzem Środkowym przetransportowanych zostanie 10 mln ton ładunków.
Czytaj też: Porty i administracje kolejowe rozmawiają o obniżce opłat na Korytarzu Środkowym