Ważą się losy dużego projektu terminalowego w Hamburgu
Wspólna inwestycja francuskiego przewoźnika kontenerowego CMA CGM i Eurogate w Hamburgu może nie dojść do skutku. Wg. niemieckich mediów władze miasta nakłaniały terminal do znalezienia partnera podobnie jak HHLA, której udziałowcem zostało MSC.

O możliwej wspólnej inwestycji CMA CGM i Eurogate informowano w lipcu br. Wg Alphalinera francuski armator i operator terminali kontenerowych w Hamburgu mieli planować wspólną inwestycję w terminalu Westerweiterung gdzie mają powstać pirsy o długości 450 m i 600 m do obsługi statków megamax. Projekt ten ma zwiekszyć możliwości przeładunkowe największego niemieckiego portu o 2 mln TEU rocznie.
Wg niemieckich mediów, do nawiązania współpracy z francuską grupą logistyczną mieli namawiać Eurogate politycy z Hamburga, którzy obawiali się, że ten operator samodzielnie ma wystarczających środków na realizację tak dużego projektu. Wskazywano przykład innego operatora z hamburskiego portu: HHLA, która nawiązała strategiczną współpracę z największym przewoźnikiem kontenerowym na świecie: szwajcarsko-włoską grupą MSC, w ramach której firma ta nabyła mniejszościowy pakiet akcji HHLA oraz wesprze projekt modernizacji terminalu Burchardkai.
Czytaj też: Do terminalu HHLA Burchardkai dotarły nowe suwnice nabrzeżowe
Wcześniej w Hamburgu zainwestowała chińska grupa COSCO, która kupiła 24,99 procent udziałów w terminalu Tollerort, którego operatorem jest HHLA. Powiązanie kapitałowe z dużymi globalnymi grupami logistycznymi i armatorami żeglugi oceanicznej ma zapewnić stabilny rozwój portu w Hamburgu.
Fiasko rozmów
Wg analityków Alphalinera potencjalna wspólna inwestycja CMA CGM i Eurogate prawdodpobnie nie dojdzie do skutku, gdyż spółki nie były w stanie się porozumieć. Odejście francuskiej grupy od tego projektu otwiera drogę innym przewoźnikom.
— Po podpisaniu umowy HHLA-MSC, która zawierała postanowienie, na mocy którego przewoźnik będzie współfinansował istotne modernizacje w terminalach kontenerowych operatora, miasto Hamburg w dalszym ciągu jest zainteresowane rozbudową Westerweiterung, które ma już pełne plany i pozwolenie. Wycofanie się CMA CGM, jeśli zostanie potwierdzone, może otworzyć okno dla szybko rozwijającego się MSC, lokalnego Hapag-Lloyd lub innego przewoźnika na zostanie partnerem w kolejnym projekcie rozbudowy portu w Hamburgu — pisze Alphaliner.
Pozwolenie na budowę dla projektu Westerweiterung wydano w 2016 r. Szacunkowa wartość tej inwestycji obejmującej rekultywację terenu i budowę nabrzeży wynosić może ponad 1 mld euro.