Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Optymalizacja prędkości statków może przynieść duże oszczędności paliwa i emisji

Branża żeglugi może zaoszczędzić sporo zużycia energii na statkach dzięki zmianom w harmonogramach serwisów i dopasowania prędkości kontenerowców do miejsc cumowania. Jak przekonują eksperci, potencjalne oszczędności paliwa mogą być znaczne. Jest to istotne w kontekście redukcji emisji gazów cieplarnianych, która w transporcie morskim następuje zbyt wolno by osiągnąć cele wyznaczone na 2030 rok. 

fot. Pixabay

Do ciekawych wniosków doszli badacze z Instytutu Energii University College London, którzy wraz firmą konsultingową UMAS sprawdzili jakie korzyści dla przewoźników i środowiska można osiągnąć dzięki optymalizacji prędkości i harmonogramów zawinięć statków. Jak się okazuje potencjalna redukcja zużycia energii i emisji może być porównywalna do oszczędności uzyskiwanych dzięki zastosowaniu napędu wspomaganego wiatrem lub układu smarowania powietrzem. W przeciwieństwie do tych technologii zmiany w kursowaniu statków nie wymagają jednak żadnych nakładów na inwestycje. 

Statki spędzają ok 6 proc. czasu podczas swojej pracy operacyjnej czekając na możliwość zacumowania w portach. Przez cały czas będą na kotwicach pracują z włączonymi silnikami pomocniczymi, które generują emisje i zużywają paliwo. Co więcej z powodu różnych opóźnień i zakłóceń ten czas oczekiwania na wejście do portów stale się wydłuża. Wynika to także z polityki firm czarterowych, które zachęcają do stosowania praktyki „żegluj szybko i czekaj” oraz polityki niektórych terminali, które działają na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”. W takim wypadku wcześniejsze przybycie do portu jest premiowane szybsza obsługą co przynosi korzyści finansowe przewoźnikowi, kosztem jednakże większych emisji.

Duże korzyści

Z analizy wynika, że jeśli ta praktyka zmieni się, a statki w połowie rejsu zwolnią aby przybyć na miejsce dokładnie w czasie kiedy mają zarezerwowane miejsce przy terminalu są w stanie zmniejszyć użycie paliwa o 10% w przypadku kontenerowców i masowców, 16% dla tankowców i aż o 25% dla chemikaliowców. Aby osiągnąć konieczna będzie współpraca wielu stron aby premiować punktualne przybycie statku do portu. Zmienić swoją politykę będą musiały firmy czarterowe, niektórzy operatorzy terminali i przewoźnicy. Z inicjatywą zmotywowania branży do optymalizacji prędkości statków mogłaby zdaniem badaczy wyjść Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w rozporządzeniu CII. 

–- Nasza analiza podkreśla, że ​​emisje nieprzynoszące wartości dodanej związane z czasem oczekiwania w porcie są aktualnym i rosnącym problemem w całym sektorze żeglugi. Ukierunkowując te okresy przestoju, IMO może pomóc w odblokowaniu znacznych redukcji emisji, jednocześnie wprowadzając szerszą poprawę optymalizacji rejsów i ogólnej wydajności operacyjnej – powiedział konsultant UMAS, dr. Haydn Francis.

Konieczne działania

Potencjalnie największa redukcja emisji CO2 dzięki zmianie praktyki firm żeglugowych osiągniętoby w kontenerowcach. Badacze szacują, że nawet 6 mln ton emisji CO2 można by wyeliminować dzięki przybywaniu statków do portów punktualnie o czasie cumowania. Jest to istotne w kontekście opublikowanego wcześniej przez ten sam instytut naukowy z Londynu badania, które wskazuje, że branża morska obecnie podejmuje zbyt mało działań by spełnić cele redukcji emisji ustalone przez IMO na rok 2030. Wprowadzanie do służby statków z napędem ekologicznymi i produkcja alternatywnych „zielonych” paliw jest zbyt wolna dlatego branża powinna sięgać po wszystkie dostępne metody, w tym zwłaszcza takie jak optymalizacja tra si prędkości statków, która nie wymaga nakładów finansowych. 

Czytaj też: T&E: tylko wolniejsze pływanie statków zmniejsza emisje CO2 żeglugi morskiej

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close