Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża kolejowa krytykuje poprawki Rady UE do projektu dyrektywy o przepustowości

Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowisko negocjacyjne ws. propozycji Dyrektywy o przepustowości sieci kolejowej. W stosunku do projektu przyjętego przez Parlament Europejski Rada zaproponowała kilka poprawek, które wzbudziły zaniepokojenie organizacji skupiających przewoźników kolejowych i operatorów intermodalnych. 

fot. Pixabay

Regulacja o zarządzaniu przepustowością infrastruktury w Jednolitym Europejskim Obszarze kolejowym jest częścią pakietu legislacyjnego dot. Zielonego Transportu. Dyrektywa ta ma na celu rozwiązanie problemu wąskich gardeł jakim są kolejowe przejścia graniczne. Problem ten wynika z braku harmonizacji rozkładów jazdy poszczególnych krajowych zarządców infrastruktury oraz priorytetu dla pociągów pasażerskich. W efekcie pociągi towarowe często muszą czekać wiele godzin na przygranicznych stacjach, żeby przekroczyć granicę. Obniża to konkurencyjność kolei towarowych w stosunku do samochodów ciężarowych, które przekraczają wewnętrzne granice w Strefie Schengen bez zatrzymania się. 

Propozycja Komisji Europejskiej ma na celu zachęcenie zarządców do współpracy w celu zharmonizowania rozkładów jazdy. W marcu br. dyrektywę zatwierdził Parlament Europejski wraz z poprawkami, które zwiększały rolę Europejskiej Sieci Regulatorów Rynku Kolejowego. Poprawki te pozytywnie ocenili przedstawiciele niezależnych przewoźników towarowych. Likwidacja wąskich gardeł na granicach jest ważna zwłaszcza dla transportu intermodalnego, który w 90% obsługuje przewozy o charakterze międzynarodowym. 

Czytaj też: PE przyjął dyrektywę o przepustowości sieci kolejowej

Po głosowaniu w PE kolejnym krokiem procedury legislacyjnej w UE jest decyzja Rady. W przypadku gdy organ ten ma stanowisko odmienne niż europosłowie dochodzi do konsultacji przedstawicieli Rady, PE i KE w tzw. trialogu. Wiele wskazuje, że tak właśnie będzie w przypadku dyrektywy o Jednolitym Obszarze Kolejowym, gdyż 18 czerwca Rada przyjęła stanowisko negocjacyjne, które różni się od propozycji zatwierdzonej przez PE.

Stanowisko Rady

Wśród kluczowych zmian jest usunięcie z projektu bezstronnego organu oceniającego wdrażanie harmonizacji rozkładów jazdy. Osłabiono również możliwość wyboru pomiędzy ryczałtową karą umowną a roszczeniem odszkodowawczym w przypadku naruszenia umowy pomiędzy zarządcami infrastruktury a przewoźnikami kolejowymi. Termin wdrożenia regulacji został przesunięty w czasie. 

Poprawki przyjęte przez Radę skrytykowało Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych, zdaniem którego celem legislatorów jest zachowanie statusu quo w zarządzaniu przepustowością. — Ogólny ruch w kierunku uczynienia europejskich przepisów proponowanych przez Komisję Europejską niewiążącymi lub otwartymi na krajowe odstępstwa doprowadzi do sytuacji, w której transport kolejowy będzie nadal realizowany w ramach różnych krajowych sieci. Będzie to oznaczać dalszą fragmentację i nieoptymalne wykorzystanie dostępnej europejskiej przepustowości infrastruktury kolejowej, a co najważniejsze, niewystarczające wsparcie dla europejskich łańcuchów dostaw — napisano w oświadczeniu ERFA.

Rozwodnione regulacje

Niemieckie stowarzyszenie Die Güterbahnen, zwraca uwagę na potrzebę harmonizacji rozkładów jazdy w czasie zamknięć linii kolejowych na czas prac remontowych. Jest to szczególnym utrudnieniem na międzynarodowych korytarzach towarowych. Tymczasem poprawki, które znalazły się w stanowisku Rady UE mogą sprawić, że Dyrektywa nie rozwiąże tego problemu, który w ostatnich latach był sporym wyzwaniem dla przewoźników kolejowych. 

— Rada Europejska najwyraźniej wolałaby zwolnić zarządców infrastruktury kolejowej z odpowiedzialności za jakość dostarczanej przez nich infrastruktury. Wizja zjednoczonego europejskiego obszaru kolejowego z jasno uregulowanymi warunkami rynkowymi dla przedsiębiorstw kolejowych, która była wyraźnie widoczna w tekście Parlamentu Europejskiego, została rozwodniona. Osłabienie kontroli wykonania, ograniczenie roszczeń odszkodowawczych w przypadku złego wykonania, słabe możliwości interwencji regulacyjnej i przesunięcie terminów realizacji stawiają operatorów infrastruktury kolejowej na długiej smyczy, na co ustawodawca nie może sobie pozwolić przy naturalnym monopolu takich jak infrastruktura — komentuje Neele Wesseln, dyrektorka zarządzająca Die Güterbahnen.

Stowarzyszenie CER, które skupia dużych przewoźników oraz zarządców infrastruktury również zaapelowało o wprowadzenie zharmonizowanego na szczeblu UE podejścia do zarządzania przepustowością w czasach ograniczeń w ruchu kolejowym. — CER z żalem zauważa wyraźne odniesienie do niewiążącego charakteru europejskich ram w projekcie rozporządzenia i wzywa państwa członkowskie do zapewnienia ich skutecznego wdrożenia. CER z zadowoleniem przyjmuje nowy dialog koordynacyjny przewidziany między państwami członkowskimi, europejskimi koordynatorami i Komisją Europejską. Konieczne jest jednak również zapewnienie specjalnego mandatu koordynacyjnego w przypadku krajowych wytycznych dotyczących rozwiązywania konfliktów w celu ułatwienia ruchu transgranicznego — napisano w komunikacie CER.

Organizacje branżowe zaapelowały o przyjęcie propozycji PE w trakcie trialogu, przywrócenie pierwotnego terminu 2026 r. jako początku obowiązywania regulacji oraz o zapewnienie funduszy na wdrożenie w życie rozwiązań przewidzianych w projekcie dyrektywy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close