Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewozy kontenerów na Korytarzu Środkowym wzrosły trzykrotnie od początku br.

Wolumen ładunków transportowanych na transkaspijskim Korytarzu Środkowym wzrósł o 68% w okresie od stycznia do października br. Liczba kontenerów przewożonych tym szlakiem wzrosła trzykrotnie — poinformował wiceminister transportu Kazachstanu Talgat Lastayev podczas debaty, która odbyła się w trakcie szczytu klimatycznego COP29 w Baku. 

fot. TITR

Przez pierwsze 10 miesięcy br. na Korytarzu Środkowym łączącym Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję z Bliskim Wschodem i Europa przetransportowano 3,8 mln ton ładunków i 46,3 tys TEU. W tranzycie między Chinami a Europą przewieziono 27,6 tys TEU. Było to 25 razy więcej niż w roku poprzednim. Korytarz Środkowy zaistniał w 2024 r. jako alternatywa dla intermodalnego szlaku z Chin do Europy przez Rosję. Dd początku roku Azerbejdżan przyjął 250 blokowych pociągów z Chin z czego 110 to pociągi tranzytowe, które jechały dalej na zachód. Do końca roku na Korytarzu Środkowym obsłużonych ma być ponad 300 pociągów blokowych. 

Pomimo rosnącego zainteresowanie Korytarzem Środkowym od czasu wybuchu wojny w Ukrainie i pojawienia się problemów w żegludze na Morzu Czarnym, które spowodowały wzrost stawek frachtu morskiego intermodalnym, szlakiem omijającym Rosję przewozi się znacznie mniej ładunków niż korytarzem przez Białoruś i Polskę. Wpływ na to ma mało atrakcyjny transit time, mała przepustowość Korytarza Środkowego i wysokie koszty. Kraje położone wzdłuż tej magistrali podejmują działania w celu usprawnienia tego korytarza obejmujące zarówno modernizację infrastruktury jak i cyfryzację procedur administraycjnych. 

— W tym roku zainicjowano pilotażowy projekt elektronicznej wymiany zezwoleń z Republiką Uzbekistanu, aby zagwarantować przejrzystość systemu. Przejście na elektroniczne zezwolenia na transport między Kazachstanem a Chinami zostanie zakończone do końca roku, co umożliwi nam digitalizację 60 procent wszystkich zezwoleń — powiedział Talgat Lastayev.

Czytaj też: Chińsko-kazachsko-azerskie konsorcjum zbuduje nowy port kontenerowy w Baku

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close