Przewozy kontenerów na Korytarzu Środkowym wzrosły trzykrotnie od początku br.
Wolumen ładunków transportowanych na transkaspijskim Korytarzu Środkowym wzrósł o 68% w okresie od stycznia do października br. Liczba kontenerów przewożonych tym szlakiem wzrosła trzykrotnie — poinformował wiceminister transportu Kazachstanu Talgat Lastayev podczas debaty, która odbyła się w trakcie szczytu klimatycznego COP29 w Baku.
Przez pierwsze 10 miesięcy br. na Korytarzu Środkowym łączącym Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję z Bliskim Wschodem i Europa przetransportowano 3,8 mln ton ładunków i 46,3 tys TEU. W tranzycie między Chinami a Europą przewieziono 27,6 tys TEU. Było to 25 razy więcej niż w roku poprzednim. Korytarz Środkowy zaistniał w 2024 r. jako alternatywa dla intermodalnego szlaku z Chin do Europy przez Rosję. Dd początku roku Azerbejdżan przyjął 250 blokowych pociągów z Chin z czego 110 to pociągi tranzytowe, które jechały dalej na zachód. Do końca roku na Korytarzu Środkowym obsłużonych ma być ponad 300 pociągów blokowych.
Pomimo rosnącego zainteresowanie Korytarzem Środkowym od czasu wybuchu wojny w Ukrainie i pojawienia się problemów w żegludze na Morzu Czarnym, które spowodowały wzrost stawek frachtu morskiego intermodalnym, szlakiem omijającym Rosję przewozi się znacznie mniej ładunków niż korytarzem przez Białoruś i Polskę. Wpływ na to ma mało atrakcyjny transit time, mała przepustowość Korytarza Środkowego i wysokie koszty. Kraje położone wzdłuż tej magistrali podejmują działania w celu usprawnienia tego korytarza obejmujące zarówno modernizację infrastruktury jak i cyfryzację procedur administraycjnych.
— W tym roku zainicjowano pilotażowy projekt elektronicznej wymiany zezwoleń z Republiką Uzbekistanu, aby zagwarantować przejrzystość systemu. Przejście na elektroniczne zezwolenia na transport między Kazachstanem a Chinami zostanie zakończone do końca roku, co umożliwi nam digitalizację 60 procent wszystkich zezwoleń — powiedział Talgat Lastayev.
Czytaj też: Chińsko-kazachsko-azerskie konsorcjum zbuduje nowy port kontenerowy w Baku