Koleje Ukraińskie rozpoczną budowę kolejnych linii kolejowych o rozstawie europejskim
Koleje Ukraińskie będą kontynuować budowę linii kolejowych o rozstawie 1435 mm łączących ten kraj z Unią Europejską. Ukrzaliznycjia otrzyma 42,95 mln euro z funduszu „Łącząc Europę” (CEF) na realizację kilku projektów od przyszłego roku.
W ubiegłym tygodniu Marta Kopczyńska, szefowa Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności Komisji Europejskiej (DG MOVE) przekazała Ołeksandrowi Percowskiemu, Przewodniczącemu Rady Dyrektorów Kolei Ukraińskich podpisaną umowę ws. dotacji na realizację projektów integrujących sieć kolejową Ukrainy z UE. W ramach tego grantu sfinansowane będzie: opracowanie projektu i studium wykonalności dla linii o rozstawie europejskim Lwów — Czerniowce — granica z Rumunią, elektryfikacja linii Czop — Użhorod, budowa odcinków o rozstawie 1435 mm przy przejściach granicznych i opracowanie projektu modernizacji lwowskiego węzła kolejowego. Łączna wartość tych prac wyniesie 85,91 mln euro, z czego 50% pokryje Unia Europejska.
Budowa linii Czop — Użhorod jest już w fazie realizacji, a UZ zapowiadają, że odcinek ten ostanie oddany do użytku w trzecim kwartale 2025 r. Następnym krokiem będzie elektryfikacja linii. W przyszłym roku rozpocznie się także budowa normalnotorowej magistrali Czerniowce — Suczawa (Rumunia). UZ zbudują także nową magistralę z Lwowa do granicy z Polską. Projekt ten sfinansowany zostanie z programu pomocowego rządu USA. Dzięki tym inwestycjom zwiększy się przepustowość kolejowych przejść granicznych Ukrainy z Polską, Słowacją i Rumunią, a Lwów i Czerniowce uzyskają bezpośrednie połączenia z Krakowem, Suczawą i Ungheni.
— Dzięki realizacji projektu Ukrzaliznycja będzie w przyszłości mogła wybudować i wyposażyć cztery międzynarodowe korytarze transportowe zgodne z wymogami TEN-T: Morze Północne – Morze Bałtyckie, Bałtyk – Czarne – Morze Egejskie, Bałtyk – Morze Adriatyckie oraz Ren – Dunaj — napisano w komunikacie.
Czytaj także: Koleje Ukraińskie otrzymały dofinansowanie z CEF na projekty linii 1435 mm do granic z UE