Koleje Ukraińskie otrzymały dofinansowanie z CEF na projekty linii 1435 mm do granic z UE
Koleje Ukraińskie otrzymają 42,95 mln wsparcia finansowego z unijnego funduszu „Łącząc Europę” (CEF) na sfinansowanie pracy przygotowawczych projektu budowy torów o rozstawie europejskim z Lwowa do granic ze Słowacja, Węgrami i Rumunią.

Wniosek projektowy Kolei Ukraińskich został zatwierdzony przez Komitet Koordynacyjny Programu 16 lipca br. W ramach tej inwestycji UZ opracują projekt przebudowy obiektów kolejowych dla wprowadzenia toru o rozstawie 1435 mm na linii Chop — Lwów, projekt elektryfikacji i dostosowania do rozstawu europejskiego linii Lwów — Czerniowce — Wadul-Seret (Rumunia), strategię przebudowy lwowskiego węzła kolejowego z perspektywą dostosowania go do standardów sieci TENT, projekt i budowę toru 1435 mm na odcinku Matiowce — Użhorod i elektryfikację toru 1435 mm na odcinku Chop — Użhorod.
Lwów węzłem TEN-T
Prace te przygotowują Koleje Ukraińskie do odtworzenia ruchu kolejowego i dostosowania do standardów sieci TEN-T odcinków linii kolejowych przy granicach z Rumunią, Słowacją i Węgrami. To część większego planu integracji ukraińskiej sieci kolejowej z Unią Europejską. Przedłużenie odcinków o rozstawie 1435 mm z granicy z UE do Lwowa, Chopu i Użhorodu pozwoli zwiększyć możliwości transportu towarów kolejami miedzy Ukrainą a Europą. Całkowita Wartość tego projektu wyniesie 85,91 mln Euro, z czego dofinansowanie z funduszu CEF pokryje połowę wydatków.
— Ukraina kontynuuje swoją drogę integracji europejskiej i ma systemowe wsparcie ze strony UE. Tym samym już drugi rok z rzędu CEF przeznacza środki na realizację strategicznych projektów infrastrukturalnych, które będą miały na celu rozwój Eurorail na terytorium Ukrainy, dzięki czemu będziemy mogli otworzyć nowe trasy pasażerskie i zwiększyć potencjał tranzytowy Ukrainy” – powiedział prezes zarządu Jewhen Laszczenko, prezes UZ.
Koleje Ukraińskie wybudują również linię kolejową o rozstawie 1435 z Lwowa do granicy z Polską w Mościskach, która będzie przedłużeniem magistrali E 30 TEN-T. Na tę inwestycję UZ otrzymały już 225 mln dol wsparcia finansowego z amerykańskiego funduszu USAID.
Czytaj też: USA przeznaczą 225 mln dol. na budowę linii normalnotorowej do Lwowa