Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

KE zatwierdziła 2 mld euro wsparcia na restrukturyzację DB Cargo AG

Komisja Europejska zatwierdziła niemiecki schemat pomocy publicznej w wysokości 1,9 mld euro dla DB Cargo AG. Państwowy niemiecki przewoźnik będzie musiał jednak zostać zrestrukturyzowany i nie będzie mógł więcej korzystać z pomocy publicznej od 2025 r. 

fot. DB Cargo

Bruksela wydała decyzję ws. praktykowanego od 2012 r. pokrywania strat spółki DB Cargo AG przez grupę DB. Było to przedmiotem dochodzenia KE prowadzonego od 2022 r. Przedstawiciele prywatnych przewoźników kolejowych argumentowali, że takie transfery zysków wewnątrz grupy DB stanowią formę subsydiowania skrośnego, gdyż straty spółki działającej na konkurencyjnym rynku przewozów towarowych pokrywane były z zysków jakie wypracowywał przewoźnik pasażerski korzystający z dofinansowania z środków publicznych. 

Czytaj też: Czy największy europejski przewoźnik kolejowy zostanie podzielony?

Komisja Europejska uznała, że ta praktyka faktycznie stanowiła formę państwowej pomocy i nie będzie mogła być kontynuowana od 1 stycznia 2025 r. Pomoc dla spółki DB Cargo została uznana wstecznie za zgodną z prawem unijnym jako część planu restrukturyzacji tej spółki. 

Podział firmy

DB Cargo zostanie podzielona na 6 jednostek biznesowych świadczących usługi w sektorach przewozów stali, samochodów, produktów chemicznych, przewozów pełnowagonowych, przewozów rozproszonych i transportu kombinowanego. Spółka zredukuje zatrudnienie o 2300 miejsc pracy. DB Cargo liczy, że od 2027 r. znowu będzie osiągać pozytywne wyniki finansowe. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa jest konieczna aby KE mogła uznać wstecznie pomoc publiczną dla DB Cargo AG za zgodną z prawem. KE wzięła też pod uwagę znaczenie transportu kolejowego dla zielonej transformacji gospodarki i redukcji emisji gazów cieplarnianych. 

— Komisja jest przekonana, że ​​zbycie działalności i aktywów DB Cargo, do którego zobowiązały się Niemcy, złagodzi zakłócenia konkurencji spowodowane tą pomocą państwa. Komisja wzięła również pod uwagę, że transport kolejowy jest niezbędny jako alternatywa dla transportu drogowego o niższych emisjach, aby stworzyć zrównoważone obwody logistyczne. Komisja stwierdziła zatem, że pomoc jest zgodna z przepisami UE dotyczącymi pomocy państwa — stwierdzono w komunikacie KE.

Mieszane oceny

Decyzja KE przyjęta została z mieszanymi ocenami przez przedstawicieli branży kolejowej. Z jednej strony chwalone jest uznanie transferów zysków i strat wewnątrz grupy DB za pomoc publiczną, która nie będzie mogła być kontynuowana. Z drugiej krytykowana jest decyzja o wstecznym uznaniu tej pomocy za realizację planu restrukturyzacyjnego, który wcześniej nie istniał. 

— Prosta myśl pokazuje, jak absurdalna jest ta fikcja: gdyby rząd federalny mógł zgodnie z prawem zrekompensować straty w transporcie towarowym z ostatnich dziesięciu lat ze względu na przyjazność dla środowiska kolejowego transportu towarowego, wszystkie zainteresowane przedsiębiorstwa powinny od jutra móc składać wnioski — skomentował Peter Westenberger, prezes stowarzyszenia die Güterbahnen. 

Kolejne kroki

DB Cargo AG w ostatnich miesiącach podwyższyła ceny swych usług przewozowych. Wg informacji niemieckich mediów Komisja Europejska miała nałożyć dodatkowe wymogi, które jeszcze nie zostały podane do wiadomości publicznej, by uznać pomoc dla DB Cargo za zgodną z prawem. Jednym z nich ma być sprzedaż udziałów w spółce obsługującej ruch w portach, powiązanych z firmą Transfracht. 

Decyzję Komisji Europejskiej z zadowoleniem przyjął zarząd DB Cargo AG, który zapowiada przeprowadzenie procesu restrukturyzacji i osiągnięcie rentowności. — Decyzja Komisji Europejskiej daje DB Cargo dobry wiatr w plecy dla transformacji. Potwierdza w ten sposób obrany przez nas kurs i podkreśla jego wagę. Dla DB Cargo oznacza to wyraźnie konsekwentne kontynuowanie transformacji. Tylko w ten sposób możemy przygotować firmę na przyszłość i zapewnić w dłuższej perspektywie przyjazną dla klimatu logistykę kolejową – skomentowała Sigrid Nikutta, prezes DB Cargo. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close