Czy największy europejski przewoźnik kolejowy zostanie podzielony?
Komisja Europejska może doprowadzić do rozczłonkowania DB Cargo ze względu na możliwość udzielania tej spółce niedozwolonej pomocy publicznej z powodu dużych strat tego przewoźnika kolejowego. Bruksela otworzyła już dochodzenie w tej sprawie. Chodzi o prawdopodobną pomoc publiczną za pośrednictwem spółki macierzystej Deutsche Bahn, co zakłóciło uczciwą konkurencję na rynku kolejowych przewozów towarowych.
Jak poinformowała agencja Reuters, podobny los spotkał spółkę Fret SNCF, jednostkę frachtową francuskiej państwowej firmy kolejowej SNCF. Dochodzenie wszczęte przez Komisję wykazało w lipcu ubr., że Fret SNCF uzyskał całkowite umorzenie długu w wysokości 5,3 mld euro i dokapitalizowanie 170 mln EUR przez spółkę macierzystą SNCF. Do lipca br. Fret SNCF ma zostać podzielona na dwa podmioty: New Fret i New Maintenance (dane gazety L’Usine Nouvelle).
W tle jest też sprzedaż „perły w koronie” grupy DB, DB Schenker, by pokryć zadłużenie całej grupy DB. Sądząc po informacji, że zgłosiło się ok. 20 potencjalnych nabywców, sprzedaż DB Schenker wchodzi w decydujący etap. Warto przypomnieć, że możliwość zbycia tej spółki DB i rząd Niemiec rozważa od 5-6 lat.
Czytaj też: Czy tym razem dojdzie do największego w tym stuleciu przejęcia grupy logistycznej?
Straty
W ubr. straty DB Cargo wzrosły kolejny rok i sięgały prawie 500 mln euro, poinformował Reuters, podkreślając, że są to dane nie ostateczne. Były one też dwukrotnie wyższe, niż oczekiwano. To m.in. dlatego dochodzenie wszczęła Komisja Europejska obawiając się skrośnej pomocy finansowej. DB Cargo szybko straciło w ostatnich latach udział w krajowym rynku przewozów towarów i obecnie nie przekracza on 50 proc. Według agencji, władze DB nie chciały komentować ani wielkości strat DB Cargo, ani działań UE. Natomiast niemieckie ministerstwo transportu poinformowało, że „ma konstruktywną wymianę informacji z Komisją Europejską”.
Straty DB Cargo nie wynikają z braku popytu. Np. realizuje on „bardzo lukratywne” przewozy sprzętu wojskowego dla Ukrainy w imieniu Stanów Zjednoczonych i niemieckiego wojska. Chroniczne straty ponosi natomiast transport rozproszony, tj. usługi przewozów co najwyżej kilku wagonami. Rząd szacuje je na ok. 300 mln euro rocznie.
Restrukturyzacja
DB Cargo stara się poprawić swoje wyniki finansowe, realizując restrukturyzację działalności. Ich efektem ma być sięganie po outsourcing usług, np. w segmencie transportu pojedynczymi wagonami i składów całopociągowych, które będą realizowały odrębne spółki lub firmy zewnętrzne. DB Cargo ma się koncentrować na pozostałych operacjach.
Outsourcing operacji zakłada, według gazety DVZ że transport kombinowany do/z terminali morskich zostanie przekazany Mitteldeutsche Eisenbahn (MEG), wspólnej spółce DB Cargo i VTG Rail Logistics. Natomiast Transfacht przejmie część operacji krajowych, RBH Logistics – spółka zależna DB przejmie transgraniczne operacje transportu kombinowanego, a Kombiverkehr zajmie się sprzedażą.
Redukcja zatrudnienia?
Przedstawiciele związków zawodowych, jak EVG i DVZ obawiają się, że realizacja tych planów oznaczać będzie redukcję zatrudnienia.Według nich, w rezultacie pracę może stracić z dnia na dzień ponad 1500 pracowników. Zaprzeczają temu przedstawiciele DB i rządu. Mowa jest o ewentualnej „korekcie pracowników administracyjnych w procesie tej transformacji DB Cargo. Zarazem rząd wyjaśnił, że „nie ma planów rozwiązania umów”, ponieważ Grupa DB jako całość musi zwiększyć liczbę pracowników, a zatem pracownicy zostaną ponownie zatrudnieni wewnętrznie i nie stracą pracy.