Chińsko-kazachsko-azerskie konsorcjum zbuduje nowy port kontenerowy w Baku
Chiny, Kazachstan i Azerbejdżan wybudują nowy intermodalny terminal przeładunkowy w porcie Baku. Porozumienie w tej sprawie zawarte zostało podczas konferencji klimatycznej COP29, która odbywała się w stolicy Azerbejdżanu w ubiegłym tygodniu.
Kraje położone wzdłuż transkaspijskiego Korytarza Środkowego kontynuują działania na rzecz zwiększenia jego przepustowości i poprawy czasu przejazdu na tym intermodalnym szlaku łączącym Chiny, Azję Środkową z Bliskim Wschodem i Europą z pominięciem Rosji. 12 listopada br. zawarto porozumienie między Międzynarodowym Portem Morskim Baku, Kolejami Kazachskimi i firmą Xi’an Free Trade Port Construction and Operation ws. powołania spółki joint venture, która zbuduje terminal przeładunkowy w porcie Alyat.
Nowy port kontenerowy na azerskim wybrzeżu Morza Kaspijskiego będzie mógł przeładowywać 350 tys. kontenerów rocznie i będzie obsługiwać przewozy intermodalne między Chinami, a Europą i innymi krajami. Obiekt powstanie na terenie 40 ha na przedmieściach Baku. Pomieści się tam plac przeładunkowy na 1000 kontenerów i magazyny o powierzchnii 5000 mkw.
Umowa międzynarodowa
Wcześniej, 6 listopada prezydent Kazachstanu Kasym-Żomart Tokajew podpisał ustawę o ratyfikacji międzynarodowego porozumienia z Chinami, Azerbejdżanem, Turcją i Gruzją ws. rozwoju Transkaspijskiej Międzynarodowej Magistrali Transportowej (TITR). Umowa ta, ratyfikowana już przez najważniejsza stronę czyli Chiny, które mocno wspierają ten projekt zakłada, że liczba pociągów kontenerowych uruchamianych na Korytarzu Środkowym wzrośnie z ok 600 w latach 2025-2026 do 1000 w 2027 i 2000 w 2029.
— Konieczne jest maksymalne wykorzystanie potencjału Korytarza Środkowego, który odgrywa strategiczną rolę w dalszym rozwoju gospodarczym świata turkijskiego. Dlatego uważamy za konieczne podpisanie umowy, która zapewni zrównoważony rozwój transportu towarowego na tej trasie. Mam nadzieję, że kraje uczestniczące poprą tę inicjatywę – powiedział Tokajew po ratyfikowaniu umowy.
Inwestycje na TITR
Zwiększenie przepustowości TITR jest strategicznym celem krajów Azji Środkowej. Kazachstan modernizuje linię kolejową Alashankou — Dostyk buduje wraz z chińską spółką Lianyungang Port Group nowy port kontenerowy o możliwości przeładunkowej 300 tys. TEU w porcie Aktau oraz modernizuje infrastrukturę portu Kuryk. Powstaje również trzecie połączenie kolejowe z Chinami z przejściem kolejowym w Ayagoz.
W 2023 r. wolumen ładunków przetransportowanych Korytarzem Środkowym wyniósł 2,8 mln ton. Zgodnie z planami do 2030 na tym szlaku będzie można przewieźć nawet 11 mln ton ładunków rocznie. Modernizacja infrastruktury pozwlić ma także na skrócenie transit time. 11 listopada, dzień przed podpisaniem umowy ws. budowy nowego terminalu, do stolicy Azerbejdżanu dotarł pociąg, który pokonał trasę z Chin do Baku liczącą 3200 mil w 11 dni. Na rozwój przewozów intermodalnych na Korytarzu Transkaspisjkim liczą tez Ukraińcy, który przygotowują się do wznowienia połączeń promowych między Odessa a Gruzją.
Czytaj też: Ukraina chce przywrócić połączenia promowe z Gruzją i włączyć się do Korytarza Środkowego