Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Energia jądrowa w żegludze: od wizji do konkretnych prac

Coraz ostrzejsze regulacje emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim sprawiają, że w branży żeglugi morskiej rośnie zainteresowanie napędem jądrowym dla dużych statków handlowej. Międzynarodowe organizacje rozpoczęły prace nad ramami regulacyjnymi dla tej technologii, a pierwsze wdrożenia komercyjne mogą pojawić się już w przyszłej dekadzie – wynika z webinarium zorganizowanego przez Lloyd’s Register.

źródło: Lloyd’s Register

Napęd jądrowy ma kilka cech, które sprawiają, że branża żeglugi morskiej jest zainteresowana tą technologią. Najważniejszą zaletą w kontekście nowych regulacji nakładających na transport morski obowiązek redukcji śladu węglowego jest zeroemisyjność napędu jądrowego. W porównaniu do innych bezemisyjnych technologii cechuje się też małym zapotrzebowaniem na infrastrukturę na lądzie — nie ma potrzeby budowy instalacji do bunkrowania czy zasilania statków energią elektryczną. Wbrew pojawiającym się w debacie publicznej obawom, energia jądrowa w tym wykorzystywana w statkach i okrętach cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. W porównaniu do innych rodzajów zasilania napęd jądrowy korzysta z paliwa o wysokiej gęstości energetycznej, a raz zainstalowany modułowy reaktor może pracować nawet 30 lat bez konieczności uzupełniania paliwa.

Czytaj też: Towarzystwo klasyfikacyjne ABS opublikowało raport o napędzie jądrowym dla statków

Technologia jądrowa może tez zmienić reguły funkcjonowania transportu morskiego. Pojawią się nowe relacje między właścicielami statków a właścicielami reaktorów, którzy będą sprzedawali energię armatorom. — Technologia jądrowa przynosi nowe możliwości w tym jak zarządzamy zasobami operacyjnymi w żegludze, co potencjalnie może spowodować zakłócenia w branży. Jednakże ze względu na swoje unikalne zalety w porównaniu do innych technologii alternatywnego napędu może być bardzo atrakcyjny — zwrócił uwagę Mark Tipping, Global Power-to-X Director Lloyd’s Register.

Prototypowe wdrożenia

Jak do tej pory napęd jądrowy wykorzystywany był w okrętach podwodnych i lotniskowcach, a także w arktycznych lodołamaczach. W latach 60-tych zbudowano prototypowe statki handlowe z takim napędem, które pokazały, że może być bezpiecznie wykorzystywany w żegludze. Jednakże przy ówczesnej sytuacji ekonomicznej, niskich cenach paliwa dieslowskiego napęd ten okazał się nieopłacalny. Obecnie w związku z koniecznością wycofania paliw kopalnych, technologia jądrowa ponownie jest rozpatrywana dla transportu oceanicznego. 

Dla napędu statków handlowych zaproponowano kilka typów reaktorów atomowych, m.in. reaktory wodno-ciśnieniowe, reaktory modułowe chłodzone ciekłą solą lub ołowiem i wysokotemperaturowe reaktory gazowe. W kolejnych latach konieczne będzie opracowanie skalowalnych rozwiązań dla energii jądrowej w żegludze, z którymi wiąże się wiele wyzwań w zakresie regulacji obejmujących statki, porty, zasoby offshore, jednostki energetyczne i pracowników w tym zasady ich szkolenia z pracy z tą technologią.  W ostatnim czasie przygotowania do tego przełomu w technologii nabrały konkretów.

— Rok 2024 okazał się najbardziej ekscytującym w dziecinie napędu jądrowego dla żeglugi. Rozpoczęły się pracę na stworzeniem regulacji, które mogą być wprowadzone na poziomie przemysłowym. W tym zakresie ważna jest współpraca Międzynarodowej Organizacji Morskiej, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej i Morskiej Organizacji Energii Atomowej. Obecnie jesteśmy na bardzo wczesnym etapie prac, ale uważam ich rozpoczęcie za duży krok naprzód — powiedział ekspert Lloyds Register. 

Rosnące zainteresowanie

Brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne wraz z firmami żeglugowymi zaczęło prace nad przygotowaniem branży do wprowadzenia nowej technologii. Zainteresowanie napędem jądrowym będzie rosło w miarę zaostrzania regulacji dotyczących emisji GHG w transporcie morskim. Eksperci LR przewidują że krótkoterminowe wdrożenia wykorzystujące istniejące technologie możliwe będą w latach 30-tych a długoterminowe wdrożenia z szeroką gamą różnych rozwiązań gotowe będą za ok. 20 lat. 

Największymi wyzwaniami jakie przynosi nowa technologia będzie wysoki koszt jednostek napędowy oraz czas dostawy, a także akceptacja społeczna dla stosowania reaktorów atomowych na statkach handlowych. Reaktory atomowe mogą być stosowane nie tylko do wytwarzania energii elektrycznej dla statków, ale też do produkcji zeroemisyjnych paliw. np. wodoru i w takim przypadku nie będzie konieczne ich instalowanie na pokładach. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close