Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Towarzystwo klasyfikacyjne ABS opublikowało raport o napędzie jądrowym dla statków

Towarzystwo klasyfikacyjne American Bureau of Shipping (ABS) opublikowało raport nt. możliwości wykorzystania napędu jądrowego w żegludze komercyjnej. Z analizy wynika, że małe reaktory modułowe mogłyby być wykorzystywane jako zeroemisyjne źródło zasilania dużych statków takich jak gazowce. 

fot. ABS

Badanie zrealizowane przez ABS we współpracy z Herbert Engineering Corporation, zostało sfinansowane przez Departament Energii USA i dotyczyło możliwości wykorzystania wysokotemperaturowych reaktorów chłodzonych gazem (HGTR) w standardowych statkach do transportu LNG. Badano zagadnienia takie jak bezpieczeństwo, gospodarowanie ciepłem, rozmieszczenie ciężaru na statkach. Zaproponowano koncepcję gazowca z parą reaktorów umieszczonych na lufie i bateriami na przeciwległym końcu. Statek powinien mieć wzmocniony kadłub i zapasowy napęd spalinowy, pozwalający na dostanie się do najbliższego portu w razie awarii. 

Aby wprowadzić napęd jądrowy do komercyjnego stosowania konieczne będzie ustalenie jednego standardu reaktorów modułowych o określonej wielkości, które będą produkowane masowo. Rozpatrywane są jednostki o mocy 30, 60 lub 90 MW. Nie przewiduje się skalowania wielkości reaktorów do poszczególnych typów statków, ale stosowanie jednego standardu w całej branży.

Żegluga bez bunkrowania

Zaletą napędu jądrowego jest nie tylko brak emisji gazów cieplarnianych i innych spalin, ale też brak konieczności regularnego bunkrowania statku. Reaktory modułowe będą pracować przez 6 lat, po czym będą wymieniane przez specjalistyczny statek przystosowany do przewożenia materiałów radioaktywnych. Wadą tej technologii jest wysoki koszt i zajmowanie sporej przestrzeni, dlatego może być wykorzystywana jedynie w największych statkach. Problemem są tez obawy o kwestie bezpieczeństwa i kontrowersje związane z technologią jądrową. 

Raport sporządzony przez ABS to kolejna inicjatywa ws. wykorzystania napędu jądrowego w żegludze. W ubr. ABS i HEC zaprezentowały raport na temat możliwości wykorzystania reaktorów modułowych w kontenerowcach i tankowcach. W przypadku kontenerowca o ładowności 14 tys. TEU reaktor modułowy mógłby zasilać statek przez 25 lat bez konieczności wymiany paliwa, zapewniając zerową emisję CO2. 

Pionierskie projekty

Możliwości wykorzystania technologii jądrowej bada również brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register we współpracy z duńskim przewoźnikiem kontenerowym Maersk. Zaawansowane prace nad tą technologią prowadzą Chińczycy, którzy planują zbudować pierwszy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym. Projekt tego statku otrzymał zatwierdzenie norweskiego towarzystwa DNV.

Czytaj też: Chińczycy zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym

Koncepcja statków handlowych z napędem jądrowym nie jest nowa. W 1959 r. zwodowany został statek pasażersko-towarowy NS Savannah, a w 1964 masowiec Otto Hahn, który służył jako jednostka badawcza. Jednakże z powodu wysokich kosztów i oporu opinii publicznej technologia atomowa nigdy nie została wprowadzona na szeroką skalę w żegludze komercyjnej. Napęd jądrowy jest wykorzystywany w niektórych lotniskowcach i okrętach podwodnych marynarek kilku państw, a także w rosyjskich lodołamaczach wykorzystywanych na Morzu Arktycznym. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close