Towarzystwo klasyfikacyjne ABS opublikowało raport o napędzie jądrowym dla statków
Towarzystwo klasyfikacyjne American Bureau of Shipping (ABS) opublikowało raport nt. możliwości wykorzystania napędu jądrowego w żegludze komercyjnej. Z analizy wynika, że małe reaktory modułowe mogłyby być wykorzystywane jako zeroemisyjne źródło zasilania dużych statków takich jak gazowce.
Badanie zrealizowane przez ABS we współpracy z Herbert Engineering Corporation, zostało sfinansowane przez Departament Energii USA i dotyczyło możliwości wykorzystania wysokotemperaturowych reaktorów chłodzonych gazem (HGTR) w standardowych statkach do transportu LNG. Badano zagadnienia takie jak bezpieczeństwo, gospodarowanie ciepłem, rozmieszczenie ciężaru na statkach. Zaproponowano koncepcję gazowca z parą reaktorów umieszczonych na lufie i bateriami na przeciwległym końcu. Statek powinien mieć wzmocniony kadłub i zapasowy napęd spalinowy, pozwalający na dostanie się do najbliższego portu w razie awarii.
Aby wprowadzić napęd jądrowy do komercyjnego stosowania konieczne będzie ustalenie jednego standardu reaktorów modułowych o określonej wielkości, które będą produkowane masowo. Rozpatrywane są jednostki o mocy 30, 60 lub 90 MW. Nie przewiduje się skalowania wielkości reaktorów do poszczególnych typów statków, ale stosowanie jednego standardu w całej branży.
Żegluga bez bunkrowania
Zaletą napędu jądrowego jest nie tylko brak emisji gazów cieplarnianych i innych spalin, ale też brak konieczności regularnego bunkrowania statku. Reaktory modułowe będą pracować przez 6 lat, po czym będą wymieniane przez specjalistyczny statek przystosowany do przewożenia materiałów radioaktywnych. Wadą tej technologii jest wysoki koszt i zajmowanie sporej przestrzeni, dlatego może być wykorzystywana jedynie w największych statkach. Problemem są tez obawy o kwestie bezpieczeństwa i kontrowersje związane z technologią jądrową.
Raport sporządzony przez ABS to kolejna inicjatywa ws. wykorzystania napędu jądrowego w żegludze. W ubr. ABS i HEC zaprezentowały raport na temat możliwości wykorzystania reaktorów modułowych w kontenerowcach i tankowcach. W przypadku kontenerowca o ładowności 14 tys. TEU reaktor modułowy mógłby zasilać statek przez 25 lat bez konieczności wymiany paliwa, zapewniając zerową emisję CO2.
Pionierskie projekty
Możliwości wykorzystania technologii jądrowej bada również brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register we współpracy z duńskim przewoźnikiem kontenerowym Maersk. Zaawansowane prace nad tą technologią prowadzą Chińczycy, którzy planują zbudować pierwszy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym. Projekt tego statku otrzymał zatwierdzenie norweskiego towarzystwa DNV.
Czytaj też: Chińczycy zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym
Koncepcja statków handlowych z napędem jądrowym nie jest nowa. W 1959 r. zwodowany został statek pasażersko-towarowy NS Savannah, a w 1964 masowiec Otto Hahn, który służył jako jednostka badawcza. Jednakże z powodu wysokich kosztów i oporu opinii publicznej technologia atomowa nigdy nie została wprowadzona na szeroką skalę w żegludze komercyjnej. Napęd jądrowy jest wykorzystywany w niektórych lotniskowcach i okrętach podwodnych marynarek kilku państw, a także w rosyjskich lodołamaczach wykorzystywanych na Morzu Arktycznym.