Port Gdynia wybrał dzierżawcę terminalu zbożowego
Konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia. Łącznie w postępowaniu złożono 5 ofert.
Umowa dzierżawy będzie obowiązywać przez okres 30 lat i dotyczyć terenu Portu Gdynia przy nabrzeżu Norweskim i Indyjskim oraz ul Indyjskiej i al. Solidarności. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wybrał ofertę szczecińskiego konsorcjum, którą oceniono na 89,8 pkt. Mniej punktów przyznano ofertom m.in. OT Port Gdynia oraz Krajowej Grupy Spożywczej. Wyłoniony dzierżawca zaoferował czynsz stały miesięczny netto w wysokości ponad 1,6 mln zł, czynsz zmienny w kwocie 1,5 zł za przeładunek 1 tony, minimalny roczny przeładunek w wysokości 2,5 mln ton, pojemność składową 200 tys. ton i ratę przeładunkową 2200 t/godzinę.
W przetargu mogły brać firmy, które mają doświadczenie w prowadzeniu działalności przeładunkowej lub branży TSL w zakresie obrotu zbożem, zarządzały morską lub lądową infrastrukturą do przeładunku ziaren o pojemności min. 400 ton w jednej lokalizacji, co najmniej przez 3 lata takie przeładunki zrealizowały oraz udokumentowały wydanie co najmniej 30 mln zł na inwestycje w wyposażenie lub modernizację infrastruktury przeładunkowej w jednej lokalizacji.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z operatorami terminali w ostatnich latach podejmowali działania w celu usprawnienia przeładunków zbóż. Port Gdynia obsługuje największy wolumen przeładunków zbóż spośród portów bałtyckich. W 2023 r. przeładował rekordową ilość 6,7 mln ton ziaren, co stanowiło wzrost o 43% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Czytaj też: Polskie porty obsługują większy wolumen eksportu zbóż