Polskie porty obsługują większy wolumen eksportu zbóż
Porty w Gdyni i w Gdańsku zwiększyły przeładunki zbóż w pierwszym kwartale br. i są przygotowane do obsługi eksportu ziaren z Polski i Ukrainy.

W ubiegłym roku trójmiejskie porty przeładowały łącznie 6,6 mln ton zbóż. W tym roku wynik ten prawdopodobnie zostanie poprawiony. Już w pierwszym kwartale przeładunki wzrosły, a jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury przez polskie porty wywiezione zostanie zboże, które trafiło do Polski z Ukrainy.
Największym portem na Bałtyku pod względem przeładunków zbóż jest Gdynia, której terminale w ubr. przeładowały 4,7 mln ton ziaren. — Pod względem przeładunku zbóż Port Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem, ale także największym portem bałtyckim. Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś widzimy, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty, a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku — komentuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Również Port Gdańsk odnotował w pierwszym kw. br. wzrost przeładunków zbóż (o 81%). W ubiegłym roku port ten przeładował 1,9 mln ton ziaren w tym 312 tys. ton zbóż z Ukrainy. Oba polskie porty obsługują przeładunki zbóż głównie w eksporcie.
We wtorek 18 kwietnia Polska i Ukraina zawarły porozumienie ws. tranzytu produktów spożywczych. Transporty zboża, które będą wjeżdżać do Polski będą monitorowane systemem SENT i zabezpieczone plombami elektronicznymi z GPS. Dużym wyzwaniem dla polskiej branży logistycznej będzie w najbliższych tygodniach wywiezienie zboża, które zostało sprowadzone z Ukrainy w poprzednich miesiącach. Polskie porty deklarują, że są do tego przygotowane.
Czytaj też: Pilotażowy intermodalny transport zboża z Ukrainy dotarł do Hiszpanii