Dyrektywa Fuel EU Maritime wprowadza nowe regulacje dla żeglugi od przyszłego roku
1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie dyrektywa Fuel EU Maritime, która wprowadza nowe obowiązki obniżki śladu węglowego statków. Regulacja ta może mieć większy wpływ na branżę żeglugi niż już obowiązujący system handlu uprawnieniami do emisji EU ETS.
W następnych latach branża morska zostanie objęta kolejnymi regulacjami związanymi z polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Od 2024 r. przedsiębiorstwa żeglugowe mają obowiązek wykupywać uprawnienia do emisji dla statków zawijających do portów w UE. Do 2026 obowiązek ten zostanie rozszerzony na 100% emisji dla podróży między portami europejskimi i 50% dla statków kursujących między portem w UE a portem zewnętrznym.
Czytaj też: Jak przewoźnicy morscy łagodzą skutki zakupu EUA?
Kolejną regulacją, która wejdzie w życie w przyszłym roku jest dyrektywa Fuel EU Maritime. Zgodnie z nią intensywność emisji gazów cieplarnianych źródeł energii wykorzystywanych na statkach zawijających do europejskich portów do 2050 r. ma być zredukowana o 80% w porównaniu z poziomem z 2020 r. Już na przyszły rok wyznaczono cel redukcji emisyjności o 2%. Aby spełnić wymogi dyrektywy przewoźnicy będą musieli kupować paliwo bunkrowe o niższym śladzie węglowym dla statków pływających na europejskich wodach. Regulacja dotyczy statków o tonażu powyżej 5000 DWT. Armatorzy tacy jak Maersk, czy Hapag-Lloyd już ogłosili wprowadzenie „dodatków emisyjnych” aby pokryć dodatkowe koszty, które wynikają z nowych europejskich regulacji.
— W praktyce rozporządzenie to zachęca do stosowania na statkach odnawialnych paliw o niższej emisji i alternatywnych technologii „czystej” energii, aby osiągnąć cele w zakresie intensywności emisji gazów cieplarnianych w celu dekarbonizacji sektora morskiego. W miarę zmniejszania się limitów średniej rocznej intensywności emisji gazów cieplarnianych w przypadku energii wykorzystywanej przez statki, koszt przestrzegania przepisów będzie stopniowo rósł. Ponadto rozporządzenie nakłada na statki zacumowane obowiązek stosowania zasilania z lądu (OPS) lub innych technologii „zeroemisyjnych” w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w portach — skomentował Ratish Rajan starszy menedżer produktu, Produkty Energetyczne Maersk.
Klauzule dla branży
Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa (BIMCO) opublikowała Klauzulę Morską FuelEU aby pomóc zainteresowanym stronom w dostosowaniu swoich ram umownych do nowych unijnych przepisów. Dokument został przyjęty 25 listopada br. BIMCO prowadziła szereg konsultacji w branży, aby opracować najlepsze klauzule, które mogą być wykorzystywane jako wzorce dla zawieranych umów. Klauzula może być stosowana dla różnych scenariuszy czarterowania i stosunków handlowych. Stroną odpowiedzialną za zgodność z Dyrektywą FuelEU Maritime jest właściciel statku. W praktyce może być to jednak zarządca, który wziął na siebie obowiązki i odpowiedzialności wynikające z Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczną Eksploatacją Statków i Zapobieganiem Zanieczyszczeniom (ISM). W związku z tym BIMCO pracuje nad klauzulą dla umów o zarządzaniu statkiem.
— Rozporządzenie FuelEU Maritime będzie miało znaczący wpływ na branżę żeglugową, nawet bardziej niż unijny system handlu uprawnieniami do emisji. Klauzula, którą przyjęliśmy, jest wynikiem współpracy pomiędzy właścicielami, podmiotami czarterującymi, ekspertami ds. P&I i prawnikami oraz innymi zainteresowanymi stronami – mówi Nicholas Fell, przewodniczący Komisji Dokumentalnej BIMCO.