Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jak przewoźnicy morscy łagodzą skutki zakupu EUA? 

Tagi: AIS, Drewry, EU ETS, EUA, MRV,

W perspektywie dwu kolejnych lat w Unii Europejskiej należy spodziewać się rosnących kosztów żeglugi morskiej z powodu objęcia jej system EU ETS. W ślad za tym rosnąć będą także rachunki za transport. Będą on jednak łagodzone, bowiem spółki żeglugowe w różny sposób dostosowują się zarówno do powyższego rozporządzenia unijnego, jak i rozporządzenia FuelEU Maritime.

fot. Pixabay

Już obserwowane są takie zmiany strukturalne, jak: znaczny spadek liczby stałych połączeń i wywoływanych portów europejskich przez niektóre rodzaje statków, bowiem rosną ich pojemności. Europę omija tez już duży odsetek starszych statków. 

Rozporządzenie MRV

Zgodnie z rozporządzeniem UE MRV (ws. monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 przez żeglugę morską), od 1 stycznia br. spółki żeglugowe  obowiązuje systemem limitu i handlu uprawnieniami do emisji CO2 (EU ETS). Wymaga on od armatorów zawijających do portów unijnych zakupu pozwolenia na emisję CO2 (EUA) przez statek. 

W tym roku 40 proc. zgłoszonych emisji będzie musiało zostać przekształcone w uprawnienia do emisji, w 2025 r. 70 proc., ale od 2026 r. – 100 proc. Przedsiębiorstwa objęte EU ETS muszą kupować uprawnienia (kwoty UEA) w oparciu o wolumen emitowanych gazów cieplarnianych (1 tona CO2 = 1 uprawnienie ETS) i zmienną cenę zakupu ETS. Obecnie w notowaniach długoterminowych 1 ETS kosztuje 73,5 euro.

Dostosowanie

Z analizy Drewry wynika, że armatorzy od około dwu lat podjęli pewne działania dostosowawcze, łagodzące skutki kosztowe rozporządzenia MRV. Po pierwsze, już w 2023 r. odnotowano rdr spadek całkowitej liczby statków zawijających do portów UE. Najbardziej zmalała liczba suchych masowców, bo o 24,4 proc. (do 3211 w 2023 r., z 4248 w 2022 r.), a to one najczęściej przybijały do tych portów (w 2023 r. nadal stanowiły 28 proc. wszystkich zawijających statków; dla porównania – kontenerowce i tankowce miały po 16 proc. udziału).

Po drugie, obserwuje się powolny wzrost rozmiarów statków, który dotyczy wszystkich sześciu głównych rodzajów. W efekcie emisja CO2 przypadająca na nośność statku (1 dwt) zmniejszyła się w 2023 r. o 6 proc. w porównaniu z 2022 r.

Po drugie, by zaoszczędzić na kosztach EUA, armatorzy użytkują teraz nie tylko większej nośności, ale i młodsze statki. Z danych AIS (system automatycznej identyfikacji statków, pozwala także śledzić ich przemieszczanie się) wynika, że w okresie styczeń-lipiec br. aż 1644 starszych jednostek niż 5 lat nie wpłynęło do portów europejskich, choć gościły w 2023 r. Drewry ocenia, że kursują „gdzie indziej”, w dużej części obsługują trasy w regionie Azji i Pacyfiku. Z analizy wynika też, że o ile w latach 2022-23 po ok. 10 proc. statków wpływających do europejskich portów było nie starszych niż 5 lat, to w tym roku odsetek ten wzrósł do 14 proc.

Jaki wzrost kosztów?

Drewry przeanalizował też wzrost kosztów paliwa (koszt bunkra oraz zakupu EUA). Przykładem był masowiec klasy supramax (50 – 59 tys. dwt), zbudowany w 2017 r., korzystający z VLSFO (oleju opałowy o zawartości siarki do 0,5 proc.), pływający między portami Brazylii a europejskimi ARA.

W 2024 r. koszty wyżej opisanego paliwa wzrosną prawdopodobnie o ok. 13 proc. w stosunku do ceny bunkra bez EUA, w 2025 r. o 16 proc., ale w 2026 roku wzrosną o 22 proc. (przy założeniu, że  koszt jednego EUA wynosić będzie 100 euro). Drewry oczekuje się, że w związku z rozporządzeniem UE MRV w tym roku przewoźnicy suchych ładunków masowych zapłacą o ok. 320 mln USD więcej,  w 2025 r. 560 mln USD, a w 2026 r. 800 mln USD. „Gdy wpływ EU ETS nasili się w 2025 i 2026 r., przyspieszy to w Europie trend eksploatacji bardziej wydajnych statków” – konkluduje Drewry.

Czytaj też: Objęcie żeglugi systemem ETS spowoduje w 2024 r. dopłaty od 25 do 65 euro/TEU

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close