Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sytuacja na Morzu Czerwonym napędza wyniki żeglugi kontenerowej

Branża żeglugi kontenerowej wróciła do wysokiej rentowności w III kw. 2024 r. kiedy przewoźnicy notowani na giełdzie osiągnęli łącznie 26,8 mld dol. zysku netto. Był to trzeci z rzędu kwartał wykładniczego wzrostu zysków armatorów kontenerowych — wynika z analizy sporządzonej przez Johna McCowna.

fot. Pixabay

Wynik netto branży w III kw. był o 164% lepszy niż w poprzednim kw. Trend wzrostowy rozpoczął się na początku 2024 r. i związany był z problemami żeglugi na Morzu Czerwonym z powodu ataków partyzantów Huti i przeniesienia statków na szlak dookoła Afryki. Spowodowało to zmniejszenie podaży pojemności na kontenerowcach i w efekcie wzrost stawek frachtu. — Podobnie jak ceny wpłynęły na te wyniki, tak też były głównym czynnikiem wpływającym na wyniki w ostatnich kwartałach. Różnica polega na tym, że katalizatorem tego ostatniego była podwyżka cen wynikająca z sytuacji na Morzu Czerwonym — skomentował McCown.

W III kw. br. zysk netto przewoźników kontenerowych był o 856%  większy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Branża żeglugi kontenerowej zwiększyła zyski o 24 mld dol. Ciągle jednak jest to znacznie poniżej rekordowego drugiego kw. 2022 r. kiedy zysk przewoźników notowanych na giełdzie wyniósł 63,1 mld dol.

Rosną wolumeny przewozów

W br. rośnie także popyt na przewozy kontenerowe. W porównaniu z poprzednim rokiem był wyższy o 8,2% w pierwszym kw. 6,2% w II kw. i o 4,7% w trzecim. Od czasu pandemii covid branża żeglugi kontenerowej odnotowuje największy wzrost wolumenu ładunków. 

Kryzys na Morzu Czerwonym ma tez wpływ na zróżnicowanie rentowności przewoźników. Armatorzy z Europy, którzy ponoszą najwięcej dodatkowych kosztów, z powodu konieczności kierowania statków na dłuższą trasę odnotowali marże znacznie niższe niż przewoźnicy z pozostałych regionów. Liderem rentowności był w III kw. koreański HMM z marżą 49%, a ostanie miejsce zajęła francuska grupa CMA CGM z marżą 17,2%. Średnia rentowność branży wyniosła 28%. 

Najwięcej niepewności co do sytuacji żeglugi kontenerowej na początku 2025 r. budzi sytuacja w USA,  gdzie trwają negocjacje płacowe pracowników portów wschodniego wybrzeża zrzeszonych w związku ILA i pojawia się ryzyko kolejnego strajku dokerów. Ponadto analitycy obawiają się, że nowa administracja Donalda Trumpa nałoży kolejne cła na importowane towary, które zgodnie z zapowiedziami mają wynieść od 20 do 60% w przypadku importu z Chin. 

Czytaj też: Stan zawieszenia bezkonfliktowej pracy portów kanadyjskich i amerykańskich

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close