Sytuacja na Morzu Czerwonym napędza wyniki żeglugi kontenerowej
Branża żeglugi kontenerowej wróciła do wysokiej rentowności w III kw. 2024 r. kiedy przewoźnicy notowani na giełdzie osiągnęli łącznie 26,8 mld dol. zysku netto. Był to trzeci z rzędu kwartał wykładniczego wzrostu zysków armatorów kontenerowych — wynika z analizy sporządzonej przez Johna McCowna.
Wynik netto branży w III kw. był o 164% lepszy niż w poprzednim kw. Trend wzrostowy rozpoczął się na początku 2024 r. i związany był z problemami żeglugi na Morzu Czerwonym z powodu ataków partyzantów Huti i przeniesienia statków na szlak dookoła Afryki. Spowodowało to zmniejszenie podaży pojemności na kontenerowcach i w efekcie wzrost stawek frachtu. — Podobnie jak ceny wpłynęły na te wyniki, tak też były głównym czynnikiem wpływającym na wyniki w ostatnich kwartałach. Różnica polega na tym, że katalizatorem tego ostatniego była podwyżka cen wynikająca z sytuacji na Morzu Czerwonym — skomentował McCown.
W III kw. br. zysk netto przewoźników kontenerowych był o 856% większy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Branża żeglugi kontenerowej zwiększyła zyski o 24 mld dol. Ciągle jednak jest to znacznie poniżej rekordowego drugiego kw. 2022 r. kiedy zysk przewoźników notowanych na giełdzie wyniósł 63,1 mld dol.
Rosną wolumeny przewozów
W br. rośnie także popyt na przewozy kontenerowe. W porównaniu z poprzednim rokiem był wyższy o 8,2% w pierwszym kw. 6,2% w II kw. i o 4,7% w trzecim. Od czasu pandemii covid branża żeglugi kontenerowej odnotowuje największy wzrost wolumenu ładunków.
Kryzys na Morzu Czerwonym ma tez wpływ na zróżnicowanie rentowności przewoźników. Armatorzy z Europy, którzy ponoszą najwięcej dodatkowych kosztów, z powodu konieczności kierowania statków na dłuższą trasę odnotowali marże znacznie niższe niż przewoźnicy z pozostałych regionów. Liderem rentowności był w III kw. koreański HMM z marżą 49%, a ostanie miejsce zajęła francuska grupa CMA CGM z marżą 17,2%. Średnia rentowność branży wyniosła 28%.
Najwięcej niepewności co do sytuacji żeglugi kontenerowej na początku 2025 r. budzi sytuacja w USA, gdzie trwają negocjacje płacowe pracowników portów wschodniego wybrzeża zrzeszonych w związku ILA i pojawia się ryzyko kolejnego strajku dokerów. Ponadto analitycy obawiają się, że nowa administracja Donalda Trumpa nałoży kolejne cła na importowane towary, które zgodnie z zapowiedziami mają wynieść od 20 do 60% w przypadku importu z Chin.
Czytaj też: Stan zawieszenia bezkonfliktowej pracy portów kanadyjskich i amerykańskich