Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przetasowania w wyborze portów w stałych serwisach kontenerowych

Najwięksi morscy przewoźnicy kontenerowi przygotowują się do nowego krajobrazu, po planowanej w przyszłym roku reorganizacji sojuszy połączeń liniowych. Towarzyszą temu prace nad zmianami w siatce tych usług. Największe z tych zmian dotyczą trasy między Azją a Europą Północną.

fot. Pixabay

Ogólnie, zmiany mogą przybrać różne formy. W pierwszej, niektórzy armatorzy lub niektóre sojusze rezygnują ze stałego połączenia oceanicznego (deepsea) z portem europejskim, ale nadal będą świadczyć przewozy do tego niego, lecz w formule dowozowej (shortships). Tak stanie się po rozpadzie sojuszu 2M, w efekcie którego oceaniczne kontenerowca Maerska nie będą zawijać do Bultic Hub w serwisie AE10. Natomiast samodzielnie operujący MSC – będzie miał dla gdańskiego terminala ofertę  deepsea.

Patrz: Port Gdańsk elastycznie reaguje na zmiany geopolityczne

W drugim wariancie nowe sojusze (Gemini Cooperation, zmieniony THE Alliance) modyfikują połączenia, ale i zmieniając porty załadunku w Azji i rozładunku w Europie – w porównaniu z ofertami poprzednich sojuszy. Np. Gemini w Europie zawijać będzie w rejsach z Azji prawdopodobnie tylko do 5-6 portów, w porównaniu z 14-ma 2M. 

Felixstowe – straci?

Na zaledwie 10 tygodni przed formalnym rozpoczęciem rejsów i na dwa tygodnie przed otwarciem rezerwacji Maersk i Hagag-Lloyd (sojusz Gemini) ogłosili, że na swoich trasach Azja-Europa Północna rezygnują z największego w Wielkiej Brytanii portu kontenerowego Felixstowe na rzecz – rozbudowywanego – London Gateway.  Doradca klienta Maersk poinformował, że po przeglądzie wraz z Hapag-Lloyd nowych połączeń obie spółki doszły do wniosku, że London Gateway jest „najbardziej optymalnym portem do obsługi klientów importujących/eksportujących ładunki do/z Wielkiej Brytanii”. 

„Ta strategiczna decyzja jest częścią ambicji zmniejszenia złożoności sieci z głównie pojedynczymi pętlami operatorskimi i mniejszą liczbą zawinięć do portów, a także ma na celu zwiększenie niezawodności, zasięgu i szybkości dla naszych klientów” – dowiedział się portal The Loadstar. 

Ta uwaga niewątpliwie dotyczy także Gdańska. W pierwotnej sieci Gemini miały istnieć cztery linie połączeń Azja-Europa Północna – AE1, AE2, AE3 i AE5. Ocean Alliance ma dwa połączenia między Azją a Europą Północną z zawijaniem do Felixstowe – na liniach NEU1 i NEU6.

Hapag-Lloyd też zmienia porty

Tymczasem niemiecki przewoźnik Hapag-Lloyd ogłosił przetasowanie w swojej samodzielnej usłudze Chiny – Niemcy Express. Od początku stycznia mają zostać dodane dwa nowe chińskie połączenia, do Szanghaju i Ningbo, natomiast w Europie anulowane zostanie połączenie z Antwerpią, które zostaną zamienione połączeniami do Rotterdamu i Southampton. Po tych zmianach połączenie Hapag-Lloyd uwzględnia zawijanie do portów: Yangshan -Ningbo – Yantian –Singapur – Tema – Southampton – Rotterdam -Wilhelmshaven. 

Realizując reorganizacje, Hapag-Lloyd zakończy z końcem roku umowę czarterową z Ocean Alliance na usługę NEU5 Azja – Europa Północna, kierowaną przez CMA CGM. Ta umowa czarteru slotów została podpisana na początku 2023 r., częściowo w celu złagodzenia zamknięcia usługi CGX, którą Hapag-Lloyd uruchomił jako dodatkowy załadunek między chińskim portem Da Chan Bay a Hamburgiem, aby złagodzić zatory w portach podczas pandemii.

Hapag-Lloyd przywrócił serwis CGX w czerwcu tego roku w odpowiedzi na gwałtowny wzrost popytu. Według eeSea, otrzymał 10 proc. zdolności przewozowej NEU5 w ramach tzw. usługi FE9. Ostatnim rejsem FE9 będzie wypłynięcie z Qingdao 30 grudnia mega kontenerowca CMA CGM Rivoli (23 100 TEU).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close