Maersk dostosował pierwszy duży kontenerowiec do bunkrowania metanolem
Maersk zakończył konwersję pierwszego dużego kontenerowca (Maersk Halifax) do napędu dual-fuel przystosowanego do spalania metanolu. Modernizacja statku przeprowadzona została w stoczni Zhoushan Xinya i trwała 88 dni.
Dostosowanie silnika statku do spalania biopaliwa wykonała firma MAN Energy Solutions. W ramach tej operacji wymieniono część elementów zespołu napędowego statku, dzięki czemu możliwe stało się wykorzystywania metanolu do bunkrowania. Dodano nowe zbiorniki paliwa, system dostarczania paliwa oraz kabinę przygotowywania paliwa. Równocześnie statek został wydłużony o 15 m do 368 m i dzięki temu jego ładowność wzrosła z 15000 do 15690 TEU. Przebudowa statku zakończyła się pod koniec października, a 4 listopada br. Maersk Halifax powrócił na szlaki morskie.
— Z przyjemnością informujemy, że Maersk Halifax pomyślnie przeszedł modernizację do dwupaliwowego statku na metanol. Po zakończeniu prób morskich Maersk Halifax powrócił do eksploatacji i obecnie obsługuje naszych klientów w handlu transpacyficznym — skomentował Leonardo Sonzio, kierownik ds. zarządzania flotą i technologii w Maersk
Duński armator żeglugi kontenerowej w latach 2024-2025 wprowadzi na szlaki morskie łącznie 18 statków z napędem na metanol, w tym jednostki nowe takie jak Astrid Maersk, który zwodowano w kwietniu br. Ten przewoźnik zamierza do 2040 r. osiągnąć neutralność klimatyczną poprzez zakup nowych statków z zeroemisyjnym napędem oraz modernizację już wykorzystywanych kontenerowców. W swojej strategii Maersk planuje wykorzystywanie metanolu i biometanu jako paliwa zeroemisyjne.
Czytaj też: Maersk traktuje biometan jako niskoemisyjne paliwo przyszłości