Maersk traktuje biometan jako niskoemisyjne paliwo przyszłości
Maersk traktuje bio-LNG i biometanol jako paliwa niskoemisyjne, na których opierał będzie strategię redukcji śladu węglowego. W następnych latach drugi co do wielkości przewoźnik kontenerowy na świecie będzie wymieniał swoją flotę i inwestował również w kontenerowce z napędem dual fuel.
W ramach programu wymiany floty Maersk wprowadzi 50-60 kontenerowców o łącznej pojemności 800 tys. TEU. Liczba ta obejmuje statki, które będą własnością tego armatora jak i kontenerowce, które pozyska na zasadzie długoterminowej dzierżawy. 20 zamówionych statków będzie mieć napęd dual fuel LNG. Obecnie Maersk posiada 5 takich jednostek. Tym samym duńska firma potwierdza zaufanie do tego napędu, który traktowany jest czasem jako technologia przejściowa na drodze do zeroemisyjności w żegludze. Maersk zamierza docelowo korzystać w tych statkach z bio-LNG. Z kolei napęd na metan i biometan, który niedawno zadebiutował we flocie Maerska jest przez tę firmę traktowany jako krótkoterminowe rozwiązanie problemu emisji.
Dywersyfikacja technologii napędu
— Maersk wybrał mieszankę dwupaliwowych układów napędowych opartych na metanolu i skroplonym gazie. Chociaż ekologiczny metanol prawdopodobnie stanie się w najbliższej perspektywie najbardziej konkurencyjną i skalowalną drogą do dekarbonizacji, Maersk przewiduje także wielopaliwową przyszłość dla branży, która obejmuje skroplony biometan. Po dostarczeniu statków około 25% floty Maerska będzie wyposażone w silniki dwupaliwowe — napisano w komunikacie prasowym spółki.
Pierwszy kontenerowiec z napędem na metanol „Laura Maersk” wprowadzony został do floty tego armatora w ubiegłym roku. Firma ta zamówiła 24 feedery tego typu, które zostaną wprowadzone do obsługi tras dowozowych w rejonach Morza Północnego, Śródziemnego i Bałtyku, gdzie obowiązują restrykcyjne regulacje dot. ochrony środowiska w żegludze.
Czytaj też: Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem ochrzczony w Kopenhadze
W kolejnych latach Maersk będzie stopniowo redukować swój ślad węglowy dzięki zastępowaniu metanu i metanolu biopaliwami do bunkrowania statków. Firma ta zawarła umowy na dostawę biopaliw, które beda wprowadzane jeszcze w tej dekadzie.