Parlamentarzyści wysłuchali przedstawicieli branży intermodalnej ws. podatku od terminali
Sejm rozpoczął prace nad nowelizacją ustawy o podatkach lokalnych, która zgodnie z projektem przygotowanym przez Ministerstwo Finansów zawiera niekorzystną dla branży transportu intermodalnego zmianę, która likwiduje obowiązujące dziś zwolnienie z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład terminali towarowych. O zmianę tego przepisu zaapelowali przedstawiciele branży podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Proste Podatki.
Przypomnijmy: W 2017 r. wprowadzono zwolnienie z podatków lokalnych dla infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład terminali towarowych. W 2017 r. roku operatorzy terminali zostali zobowiązani do udostępniania tej infrastruktury przewoźnikom kolejowym, co podlega nadzorowi Prezesa UTK. Zwolnienie z podatku od nieruchomości było rekompensatą za nowe obowiązki jakie zostały nałożone na zarządców terminali. W 2022 r. wprowadzono przepis, który rozszerzył zwolnienie z podatków lokalnych na tę część terminali, która nie jest infrastrukturą kolejową. W sprawie tego rozszerzenia Polska wysłała zapytanie do Komisji Europejskiej, która nie zgodziła się na notyfikację tak szerokiego zwolnienia z podatku od nieruchomości dla terminali towarowych. W związku z tym MF przygotowało projekt nowelizacji ustawy. Jak się jednak okazuje, zniesiono w nim całkowicie możliwość zwolnienia z podatku terminali, w tym także ich części kolejowej.
Czytaj też: Przez niejasne przepisy terminale zagrożone podatkami od nieruchomości
O utrzymanie tej możliwości apelowali przedstawiciele branży transportu intermodalnego, a przedstawiciele MF deklarowali, że kolejowa część terminali zgodnie z intencją legislatora powinna być dalej zwolniona z podatku od nieruchomości. Mimo to nie wprowadzono poprawki, która jasno by to stwierdzała. W tej sprawie przedstawiciele branży zwrócili się do posłów 5 listopada podczas obrad parlamentarnego zespołu.
— Terminale towarowe są kluczowym ogniwem infrastruktury dla transportu intermodalnego, czyli tego, który ma za zadanie przenieść ładunki z dróg na tory. Jest to działalność zbieżna z polityką Zielonego Ładu Unii Europejskiej i polityką krajową. W wielu programach krajowych podkreślono cele rozbudowy sieci infrastruktury terminalowej i cele przeniesienia ładunków z dróg na kolej. Do tego zmierzają tez różne programy dofinansowania budowy terminali. To jest majątek, który trudno jest wybudować i utrzymać. To są drogie, wieloletnie inwestycje. W związku z tym to zwolnienie jest dla działalności operacyjnej terminali kluczowe. Z naszych wyliczeń wynika, że zniesienie tego zwolnienia zwiększy koszt operacyjny terminali o 8-10%. Trudno zrozumieć fakt, że w żaden sposób nie uzasadniono odebrania terminalom tego zwolnienia z podatku od nieruchomości. Uzasadnienie, które zawarto w projekcie ustawy dotyczy tego rozszerzenia zwolnienia o inne obiekty i budowle. Dlaczego natomiast również infrastruktura kolejowa na terminalach ma być objęta podatkiem od nieruchomości od przyszłego roku tego nie wyjaśniono — powiedziała Anna Kwiatkowska, przedstawicielka PCC Intermodal.
Nierówne traktowanie obiektów
Jak wskazywał Prezes UTK, duża liczba innych obiektów infrastruktury usługowej, które posiadają infrastrukturę kolejową, będzie z podatku zwolniona. Nie uzasadniono dlaczego warsztaty naprawcze i inne obiekty infrastruktury usługowej mają mieć zwolnienie z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej, a terminale towarowe nie.
Przedstawiciele branży transportu intermodalnego złożyli wniosek o doprecyzowanie brzmienia przepisu, aby jasno stwierdzał, że podatkiem od nieruchomości objęta jest ta część terminali towarowych, która nie jest infrastrukturą kolejową. Wniosek ten został odrzucony przez Ministerstwo Finansów, mimo że na etapie konsultacji publicznych przedstawiciele resortu zapewnili, że infrastruktura kolejowa wchodząca w skład terminali powinna pozostać zwolniona z podatku od nieruchomości.
Polska Izba Spedycji i Logistyki wysłała pismo do posłów z Komisji Finansów Publicznych i Komisji Infrastruktury, a także do klubów parlamentarnych, w którym zwróciła uwagę na problem opodatkowania terminali i zaproponowała poprawkę brzmienia przepisu, która zagwarantuje utrzymanie obecnie obowiązującego zwolnienia podatkowego.
— Koszty dostępu do infrastruktury kolejowej znacznie przewyższają koszty dostępu do dróg. Całkowite wyeliminowanie zwolnień dla wszelkiego rodzaju obiektów kolejowych położonych na terenie terminali towarowych jeszcze by tę nierówność pogłębiło. Zwrócić należy także uwagę, że KE od dłuższego czasu pracuje nad zmianami, które mają wesprzeć transport intermodalny i dokonać przesunięcia modalnego, tj. przeniesienia transportu towarowego z dróg na kolej. KE zdaje sobie sprawę, iż aby zrealizować cele UE do 2050 roku, kolej wymaga znacznego wsparcia. Niewystarczająca sieć infrastruktury liniowej i terminalowej, zbyt wysokie koszty dostępu do tej infrastruktury i zbyt mała jej przepustowość to główne problemy transportu intermodalnego. Zwolnienie podatkowe dla nieruchomości wchodzących w skład udostępnianej infrastruktury kolejowej terminali towarowych stanowiło także instrument wyrównania szans rynkowych transportu kolejowego i drogowego — napisano w piśmie PISIL.