Przez niejasne przepisy terminale zagrożone podatkami od nieruchomości
Polska Izba Spedycji i Logistyki zwróciła się do Ministerstwa Finansów z apelem o wprowadzenie do przygotowanej obecnie ustawy o podatkach lokalnych przepisu, który w sposób jednoznaczny zwalniałby infrastrukturę kolejową w obrębie terminali towarowych z podatku od nieruchomości. Propozycja legislacyjna przedstawiona przez MF w czerwcu, może spowodować, że transport intermodalny zostanie obciążony kolejnymi opłatami.
Kwestia opodatkowania terminali towarowych i bocznic kolejowych jest przedmiotem zamieszania legislacyjnego, które trwa od kilku lat. Od 2017 do 2021 r. obowiązywało szerokie zwolnienie infrastruktury kolejowej od podatków od nieruchomości, które dotyczyło także prywatnych bocznic kolejowych. Przepisy te wprowadzono, bez wymaganej notyfikacji ze strony Komisji Europejskiej, co zakwestionował Naczelny Sąd Administracyjny. W 2022 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która wprowadziła zwolnienie z podatków dla terminali towarowych. MF poinformowało jednak, że to zwolnienie z podatku będzie obowiązywać dopiero po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej.
Czytaj też: Polskie terminale towarowe czekają na decyzję KE ws. podatku od nieruchomości
W czerwcu br. MF przedstawiło kolejny projekt nowelizacji ustawy od podatkach lokalnych, w którym wyłączono z mocą wsteczną od 1 stycznia 2024 r. terminale intermodalne ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Propozycję tę skrytykowali przedsiębiorcy i eksperci z branży logistycznej, którzy wskazali, że przepis ten spowoduje znaczny wzrost kosztów ponoszonych prze operatorów terminali, co w konsekwencji spowoduje, że transport kolejowy stanie się mniej konkurencyjny wobec transportu drogowego.
Stanowisko ministerstwa
W odpowiedzi na głosy organizacji branżowych przedstawiciele Ministerstwa Finansów zadeklarowali, że zwolnienie terminali z podatków lokalnych zostanie utrzymane. Jednakże w kolejnej wersji projektu nowelizacji, przedstawionej przez MF kilka dni temu przepis dotyczący terminali towarowych nie został w istotny sposób poprawiony. Jak wskazuje PISIL, literalne odczytanie tego przepisu spowoduje, że bocznice kolejowe, które są częścią terminali zostaną objęte podatkiem od nieruchomości a bocznice poza terminalami będą z tego zwolnione. Organizacja apeluje o zmianę przepisu, tak aby jednoznacznie wprowadzał zwolnienie z podatku dla udostępnianej infrastruktury kolejowej w obrębie terminali lub o publikację szczegółowych instrukcji MF, które odpowiednio zinterpretują ten przepis.
— Dla całej branży kolejowej, korzystającej z infrastruktury terminali jest to kwestia kluczowa. Wątpliwości, które budzi obecnie projektowane brzmienie przepisu art. Art. 7 ust. 1a u.p.o.l., są znaczne i wymagają wyjaśnień w ramach wykładni autentycznej poprzez wyraźne wskazanie ustawodawcy, iż elementy infrastruktury kolejowej znajdujące się na terenie terminali towarowych w dalszym ciągu korzystają ze zwolnienia, tak jak pozostała infrastruktura kolejowa (równość wobec prawa) — czytamy w piśmie PISIL.
Apel Prezesa UTK
Podobne stanowisko zajął Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który wskazał w piśmie z 12 lipca br. że proponowany przez MF przepis spowoduje kuriozalną sytuację, w której właściciele stacji rozrządowych, czy punktów zaplecza technicznego będą zwolnieni z podatku od nieruchomości, podczas gdy operatorzy terminali intermodalnych będą musieli taki podatek płacić od posiadanej infrastruktury kolejowej.
Przedstawiciele branży transportu intermodalnego wskazują, że obecnie kolej obciążona jest większymi opłatami infrastrukturalnymi niż transport drogowy, a zwolnienie z podatku od nieruchomości jest elementem wyrównania szans transportu kolejowego w konkurencji międzygałęziowym. Z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i ochrony przyrody Polska powinna dążyć do zwiększenia udziału kolei w przewozach towarów, a obciążanie terminali intermodalnych nowymi podatkami to krok w przeciwnym kierunku.