Turcja buduje nową magistralę kolejową do Bułgarii
Koleje Tureckie zakończyły drążenie tunelu, który będzie częścią linii kolei dużych prędkości, która połączy Stambuł z Bułgarią. Inwestycja ta zwiększy przepustowość ważnej magistrali towarowej łączącej Turcję z Unią Europejską.
Na przedmieściach Stambułu zakończyło się drążenie podwójnego 6-km tunelu, który powstaje w ramach projektu kolei dużych prędkości Çerkezköy — Halkalı, która będzie częścią nowej magistrali łączącej Turcję z Bułgarią. Dwutorowa linia o długości 153 km będzie częścią europejskiej sieci TEN-T. Projekt ten ma duże znaczenie dla dalszego rozwoju przewozów intermodalnych między UE a Turcją, które od kilku lat cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm logistycznych i kolejowych.
Inwestycja podzielona jest na 2 etapy. Budowa odcinka Cerkezkoy – Kapikule o długości 87 finansowana jest z funduszy unijnych w ramach programu przedakcesyjnego. Natomiast budowę linii Halkali – Cerkezkoy o długości 67 km finansuje Turcja, która na ten cel pozyskała pożyczkę w wysokości 150 mln euro z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Prędkość maksymalna pociągów na nowej linii wyniesie 200 km/h. Koleje Tureckie informują, że realizacja projektu pozwoli zwiększyć prawie dwukrotnie możliwości uruchamiania pociągów towarowych między Turcją a Bułgarią. Dzięki temu możliwa będzie rozbudowa sieci połączeń intermodalnych na tym popularnym szlaku. Stambuł w ostatnich latach stał się ważnym hubem logistycznym obsługującym nie tylko rosnąca wymianę handlową między Turcją a UE, ale tez tranzyt z i do krajów Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej.
Czytaj też: Metrans rozbudował połączenia intermodalne między Bałtykiem a Turcją
Cała linia Halkalı – Kapikule liczyć będzie 229 km i będzie częścią korytarza TEN-T Orient/East-Med. Koleje Tureckie prognozują, że dzięki rozbudowie infrastruktury kolejowej przewozy ładunków na tym szlaku wzrosną z 1,53 mln t do 9,6 mln t rocznie. Budowa nowej magistrali zakończyć ma się w 2025 r.