Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Lukratywne źródło zarobku – terroryzm morski Hutich

Z nieopublikowanego jeszcze raportu dla Rady Bezpieczeństwa ONZ na temat zdolności, finansów i sojuszy Huti wynika, że znaleźli oni sposób na spieniężenie blokady swobodnej żeglugi Morzem Czerwony. Pobierając „tajne” opłaty za prawo do bezpiecznego rejsu, zarobili w ciągu roku 2 miliardy dolarów. 

fot. Wikimedia

Jeśli ustalenia zespołu ekspertów są ścisłe, to Huti z tej działalności uzyskują większe dochody niż z – wcześniej wprowadzonego – opodatkowania importu ropy naftowej. To sugeruje też, że tej skali dochody stanowią silną zachętę do kontynuowania ataków na statki – niezależnie od ideologicznych motywów grupy. 

Ataki

Siły zbrojne Huti od końca listopada 2023 r. atakują wybiórczo rakietami i dronami statki handlowe różnych bander, wpływające na Morze Czerwone w drodze do Kanału Sueskiego. Według oficjalnych przekazów przywódców rebeliantów, celem są statki obsługujące handel zagraniczny Izraela i ich sojuszników, co ma być formą wsparcia działań Hamasu i Hezbollahu i solidarności z nimi. W działaniach tych Huti korzystają ze wsparcia logistycznego i wywiadowczego Iranu. A według Wall Street Journal, dane satelitarne o pozycji statków dostarcza Rosja.

Patrz: Huti wznowili ataki na Morzu Czerwonym

Skutkiem ataków jest paraliż swobodnej żeglugi najkrótszą drogą z Azji do Europy i portów wschodniego wybrzeża USA. W obawie o załogi, statki i ładunek, armatorzy w większości zmuszeni zostali do wyboru dłuższej o ok. 10 tys. km trasy, wokół południowej Afryki.

Od listopada ubr. do końca lipca Huti przeprowadzili łącznie ponad 130 ataków na statki handlowe. Zatopili cztery, a jeden porwali w listopadzie 2023 r. wraz z załogą. Ofiarami ataków było czterech marynarzy.

Raport

W toku długotrwałego projektu badawczego dotyczącego konfliktu w Jemenie, zespół ekspertów opracował ponad 500-stronicowy raport dla Rady Bezpieczeństwa ONZ. Według założeń, miał on udokumentować zdolności, źródła finansów i sojuszy rebeliantów Huti. 

Wyniki raportu pokazują organizację, która szybko się rozrosła, zarówno w kraju, jak i za granicą, informuje The Maritime Executive. Bojówka Huti rozwinęła wyrafinowaną międzynarodową sieć zajmującą się transportem, praniem brudnych pieniędzy, przemytem, rekrutacją i piractwem, uzyskując dochody w wielu punktach kontaktu. 

Podczas gdy wielu analityków relatywnie niską skuteczność tylu ataków przypisuje brakom wyszkolenia Hutich lub błędnemu celowaniu, rozmowy autorów raportu z lokalnymi maklerami okrętowymi sugerują, że jest to wyrafinowany sposób zastraszania, ale nie sięgania po spektakularny sukces, w postaci zatapiania statków. „Armatorzy mogą po cichu zapłacić tej grupie opłatę za bezpieczny tranzyt, co oznacza, że ci armatorzy, którzy nie płacą, muszą się liczyć z niebezpieczeństwem podczas tranzytu”, informuje TME. 

Opłacalny terroryzm

Z raportu wynika, że z tych nielegalnych opłat za bezpieczny tranzyt Huti pobierają obecnie ok. 180 mln dolarów miesięcznie. Autorzy podkreślą zarazem, że nie byli w stanie zweryfikować tych informacji w niezależnych źródłach. Te szacunki wskazują, że gdyby przywódcy Hutich „kiedykolwiek zgodzili się na zaprzestanie ataków na statki na Morzu Czerwonym, grupa zrezygnowałaby z ponad 2 miliardów dolarów rocznego dochodu, wraz ze znaczącym źródłem wpływów w regionie”. To nasuwa wniosek, że terroryzm Hutich na międzynarodową żeglugę utrzyma się dłużej. 

Szczególnie, że „bezprecedensowa jest skala charakter i zakres transferów różnorodnego sprzętu i technologii wojskowej dostarczanej Hutim ze źródeł zewnętrznych, w tym wsparcia finansowego i szkolenia ich bojowników”, stwierdzają autorzy raportu. Raport zawiera również szczegóły na temat powiązań Hutich z organizacjami terrorystycznymi (Al-Kaida, Al-Shabaab i Hezbollah) i pirackimi grupami z Somalii, a także szczegóły dotyczące ich powiązań z irańskim aparatem wojskowym i jego „Osią Oporu”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close